Търговските наеми в България са паднали с 16% от началото на годината

Заведенията и хранителните вериги са най-активни на пазара на търговски площи.

03.08.2012 | 11:10
Търговските наеми в България са паднали с 16% от началото на годината

Средните нива на наемите на търговските площи в София през първите шест месеца са паднали с 12%, до около 28 евро за квадратен метър, а в другите градове на страната – с 16%, до около 12-16 евро за квадратен метър, пише в доклад за пазара на търговски площи в България през първото полугодие, подготвен от Regent's Property Advisors.

Намалението се дължи на факта, че много търговци са успели да предоговорят наемите за площите, които ползват, заради увеличаващата се конкуренция на пазара, пише в документа.

В момента в България действат 21 модерни търговски центъра и 5 зони за пазаруване  на дребно в големи магазини с обща отдаваема площ в размер на 680 000 квадратни метра. В процес на строителство са 9 мола. 

Пазарът на търговски площи у нас се движи предимно от заведения и хранителни магазини, посочват още експертите. Според тях най-силно раздвижване на търсенето има именно по търговските улици и в моловете.

Активни на пазара в последните месеци са също и банките и мобилните оператори, но техният интерес се дължи не на експанзия, а на оптимизацията на разходите и релокация, пише в доклада.

Заради слабите нива на заетост и наличните свободни площи в модерните търговски центрове, пазарът продължава да бъде ориентиран към наемателите, смятат експертите. Въпреки стабилизирането на нивата на наемите, конкуренцията се запазва, а различните бонуси за наемателите, като гратисни периоди или по-ниски цени, са масова практика.