Държавата блокира субсидията на железницата

Сумата от 250 милиона лева за безплатните карти е нереална, смята транспортният министър.

13.07.2012 | 14:43
Държавата блокира субсидията на железницата

Държавата спря субсидията на БДЖ заради необслужван заем от 1995 към Световната банка в размер на 90 милиона долара, който изтича през 2015. През деведесетте, Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) беше част от структурата на БДЖ. По-голямата част от парите са отивали за ремонт на линии и сигнализационна техника. След разделението НКЖИ е трябвало да превежда вноски на БДЖ. От 2010 обаче инфраструктурната компания изцяло е спряла да плаща, като до момента вноските са погасявани от министерството на финансите, научи електронното издание на Bulgaria On Air.

"Не вярвам, че вицепремиерът Симеон Дянков ще остави това положение", коментира тази сутрин по bTV транспорният министър Ивайло Московски. Той обаче предупреди, че намалената субсидия може да се отлага, а недостигът на средства ще се усети в края на годината. Няма да има забавяне на заплатите в БДЖ поне за следващите два месеца.

Министерството на финансите на този етап отказва да коментира причините за намаляването на субсидията. По неофициална информация, мярката се предприема заради готвена проверка от Сметната палата. Едва след приключването ще стане ясно дали в закъсалия холдинг има нарушения.

Междувременно транспортният министър Ивайло Московски заяви, че разходи в размер на 250 милиона лева за карти за транспорт на служителите и техните семейства са „нереални“. „Размерът е завишен,  тепърва ще бъде подложен на дискусия“, каза по време на днешния парламентарен контрол Ивайло Московски в отговор на запитване от страна на червения депутат Петър Мутафчиев. 

За тази година безплатните карти за железничарите остават, но от следващата ще бъдат драстично намалени. По всяка вероятност служителите на БДЖ няма да се возят безплатно, а само тези в национална компания „Железопътна инфраструктура, каза още Московски.

От парламентарната трибуна Петър Мутафчиев хвърли обвинения към настоящия мениджмънт на холдинга, че пред медиите са драстично завишили сумата. Неговите данни са, че годишно БДЖ плаща по 40 000 лева, а не 250 000 , както твърдят. „Не им прави чест на управата ежедневно да петнят името на компанията, точно по време на приватизацията“.