fallback

Тъжен спомен за Хитрино: Инфраструктурата ни няма постоянен мониторинг

Има специален правилник за превозването на опасни товари, каза проф. Ананиев

23.01.2020 | 21:42 Автор: Искра Ангелова

Окръжният съд в Шумен призна за виновни машинистите от фаталния влак, дерайлирал в Хитрино през декември 2016 година. Димитър Михнев, който е управлявал композицията, получи присъда от 15 години затвор, а неговият помощник – Радослав Петков – 10 години. Но какви са изводите от катастрофата?

"Когато преди много години започнах работа в железниците, най-силният отдел беше безопасност, и те казаха, че никога катастрофата не е следствие на една грешка или пропуск. Поне три неща трябва да се случват и когато се натрупат поредица от грешки, се случва това", каза председателят на Асоциацията на българските железопътни превозвачи проф. Симеон Ананиев в предаването "Денят ON AIR".

Той посочи, че инфраструктурата не е ремонтирана от години, а този модел цистерна вече не се използва в страните от "първа група" в ЕС. Проф. Ананиев добави, че цистерната е била с много тънки стени.

"Старите железничари винаги казваха - 20% отговорност носи линията, 30% - подвижният състав, 25% - машинистът. Всяка една от службите се бореше да докаже, че другата е виновна. В чужбина се правят модели, които показват с каква скорост се движат превозните средства. Тези модели са доста скъпи, но чрез тях може да видиш дали при 80 км/ч влакът може да дерайлира. Ние сме доста назад в това отшенение, за съжаление", каза още той пред Bulgaria ON AIR.

Ананиев е категоричен, че машинистите не трябва да карат с висока скорост и грешката е системна. Отдавна в страните от "първа група" в локомотивите има автоматична сигнализация.

"Ние, ако не си правим изводи и не правим мониторинг, за да намалим пораженията до минимум - ще имаме проблеми. Винаги е имало катастрофи и винаги ще има. Железницата е много сложна система, но трябва да се работи в тази посока. Нашата инфраструктура няма постоянен мониторинг", допълни той.

Експертът каза още, че има специален правилник за превозването на опасни товари. Влаковете, когато прекарват такива товари, които не са само горивни, но и радиоактивни, не трябва да спират в населени места. Има специални консултанти по безопасността, които трябва преди всеки превоз да видят маршрута. 

"Изводите от тази катастрофа - трябва абсолютно безкомпромисно да се спазват изискванията на правилниците", добави проф. Ананиев.

Вижте целия разговор във видеото!

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от Денят ON AIR
fallback