Европейската комисия одобри мерките на България в помощ на БДЖ. Брюксел констатира, че мерките не нарушават правилата на Европейския съюз за държавните помощи. Това стана ясно днес от полученото официални съобщение от Комисията. Мерките ще позволят на дружеството да намали дълга си, без да се нарушава неоправдано конкуренцията на единния пазар, предава Dnes.bg
Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че това е една изключително добра новина за българските железници.
"Един от основните приоритети за мен и моя екип бе оздравяването на "Холдинг БДЖ"ЕАД. И се радвам, че получихме така очакваното одобрение, за да подпомогнем дружеството с пари от държавния бюджет“, каза Московски, който участва в заключителна сесия на Дигиталната асамблея., която се провежда във Валета.
В съобщението си ЕК припомня, че през 2011 г. България представи план за преструктуриране на БДЖ, в който се съдържаха и мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ и следователно биха могли да включат държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС.
По време на получаването ЕК се е съсредоточила върху опрощаването на някои дългове на БДЖ от страна на държавата. Така се стига до извода, че планираното опрощаване на тези дългове от 224 млн. лв. е в съответствие с насоките от 2008 г. за държавната помощ за железопътни предприятия, защото задълженията са възникнали преди присъединяването на България към ЕС. ЕК посочва, че дълговете са пряко свързани с превозната дейност на БДЖ и възпрепятстват доброто финансово управление на дружеството. Размерът им, който подлежи на опрощаване е съразмерен, а държавната помощ не пречи на ефективната конкуренция на пазара.
Комисията подчертава също така, че БДЖ е единственото дружество за железопътни пътнически превози в България и неговата дейност е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната.
Изводът на Комисията е, че опрощаването на дълговете е необходимо и съразмерно и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи.
ЕК не открива проблем и при възстановяването на някои суми по ДДС, платен неоснователно от БДЖ върху компенсацията, получена от дружеството, за изпълнение на задължения за предоставяне на обществена услуга.
Според Брюксел дружеството по принцип не дължи ДДС и възстановяването не предоставя на държавните железници конкурентно предимство на пазара.
По повод погасяването на дълговете на БДЖ към НКЖИ, проверката на ЕК е установила, че това не поражда опасения за конкуренцията, тъй като удължаването на срока и условията за погасяване съответстват на държавните условия.
„Да, България“: Новият бюджет продължава да води към катастрофа
Учителят Тео: От всеки средноинтелигентен човек може да се направи професор
"Наполетано, или под нивото на очите" - пиеса за хората, които биват подминавани
Хороскоп за седмицата – какво да очаква всяка зодия
УМБАЛ „Лозенец“ с безплатни кардиологични прегледи за жени от 15 до 19 декември
Зъбен абсцес – нелекуването му води до опасни последствия!
114 мъже бяха прегледани безплатно за рак на простатата и тумор на тестисите през октомври и ноември в ИСУЛ
Нов флуоресцентен сензор за ДНК увреждания – пробив в изследванията на рак и стареене
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури
Суперкомпютри създават най-пълния модел на акреция на черни дупки
Илияна Йотова: Шестият вот на недоверие ще бъде различен
Части от Виница и Каменар остават без вода днес
България пита Турция за навлизането на кораб KAIROS в български води
Трагедия край София: 17-годишен падна с кола в язовир и се дави
Украйна посочи най-проблематичният въпрос от преговорите за мир
Работодатели и синдикати одобриха преправения проектобюджет 2026
Германското индустриално производство бележи ръст, подкрепяйки икономическото възстановяване
Pegasus купува най-големия чешки авиопревозвач Smartwings
Продажбите на нови автомобили в Китай се свиват за втори пореден месец през ноември