От 15 октомври тол системата ще започне да претегля в движение тежкотоварни автомобили над 3,5 тона чрез вече инсталираните сензори в асфалта.
Това съобщи министърът на регионалното развитие Иван Иванов, който заедно с началника на Национално тол управление проф. Олег Асенов провери готовността на системата за новата функционалност.
Край на претоварването на камионите
Един от основните проблеми през годините е претоварването на тежкотоварни автомобили, което ускорява амортизацията на пътната инфраструктура и застрашава безопасността на движението.
От утре автомобилите ще бъдат заснемани в реално време чрез сензорите, а на нарушителите ще се изпращат снимки и покани за доброволна компенсаторна такса. В случай че таксата не бъде платена в срок, ще се налагат по-големи санкции.
Министър Иванов обърна внимание, че на днешното заседание на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление се очаква разглеждането на промени в Закона за движение по пътищата, предвиждащи още по-тежки санкции за претоварване.
Към момента са сертифицирани 10 портални рамки, на които е извършено калибриране на измервателните устройства. Целта е до края на следващата година броят им да достигне 100 рамки, тъй като това нарушение е едно от най-сериозните по отношение на безопасността.
Министър Иванов съобщи, че само за ден сензорите са засекли над 200 нарушения на автомобили над 3,5 тона.
Значение на сертифицирането на сензорите
Проф. Олег Асенов подчерта, че сертифицирането на сензорите е реформа, постигната само от една или две държави в ЕС. Той връчи на министър Иванов документите за сертифициране на първите 10 сензора и благодари за подкрепата при въвеждането на функционалността.
Сензорите са разположени на най-натоварените локации, за които в продължение на 3 месеца е събирана статистика. До края на следващата година ще бъдат сертифицирани и останалите устройства, като за всички е извършено калибриране. Транспортните фирми са участвали в процеса с представителни пътни средства, за да се запознаят с функционалността.
Контрол и прозрачност
В 40% от рамките има кантари, покриващи всички основни транспортни направления. От утре на сайта на НТУ ще може да се проверяват регистрирани нарушения, а интеграцията с доставчиците на услуги позволява автоматично уведомяване на абонатите за претоварени автомобили.
Проф. Асенов увери, че системата работи обективно, като правилата ще важат за всички, включително и за чуждестранни превозни средства.
Важно за пътната безопасност
Министър Иванов подчерта, че Националното тол управление е ключово за осигуряване на пътна безопасност и равни правила за всички участници в движението.
С интеграцията с МВР системата позволява санкциониране и на чуждестранни водачи на леки автомобили, които нарушават правилата на движение, като екипи на НТУ подпомагат контрола. Целта е всички нарушители да бъдат наказани, за да се предотвратят предпоставки за опасност на пътя.
Снимка: Bulgaria ON AIR
Саудитска Арабия екзекутира двама души
Сачева: Следващата седмица ще има нов Съвет за тристранно сътрудничество
ДСБ за Бюджет 2026: Корупционен и популистки
Япония издаде предупреждение за цунами след земетресение с магнитуд 6,7
Епидемия от самота и отсъствие на принадлежност мъчи съвременния човек
Приемът на мелатонин се свърза с повишен риск от сърдечна недостатъчност
Доц. д-р Красимира Христова с международно признание на световния форум по хипертония в Китай
Мобилни екипи на Националния център за психосоматика осигуряват психологична грижа за пациенти с тежки заболявания в София
MeerKAT засече радиосигнал от междузвездната комета 3I/ATLAS
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Инж. Пецински: Състоянието на Аспаруховия мост остава критично и изисква спешен основен ремонт
Джо Байдън с критики към Доналд Трмъп
27-годишен шофьор пострада тежко при катастрофа в Прохода на Републиката
Костадин Ангелов: Асен Василев се е возил на задната седалка със собственици на "Лукойл“
ДСБ реши: Няма да подкрепи Бюджет 2026 в НС
Кризата с автомобилните кредити може да удари по-широкия финансов сектор в САЩ
К. Ангелов: Целта на особения управител в "Лукойл" е да гарантира стабилност на доставките
Дефлационният натиск в Китай се смекчи леко през октомври
Лавров е готов да се срещне с американския държавен секретар Марко Рубио