ИПБ: Системата за средна скорост е пред провал още преди да стартира

Тя е с критично ниско покритие и липса на реален ефект, смятат от Института за пътна безопасност

19.08.2025 • 10:13 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger
Според ИПБ към момента е сертифициран само един участък.
Според ИПБ към момента е сертифициран само един участък.

Институтът за пътна безопасност (ИПБ) алармира, че дълго рекламираната система за контрол на средната скорост стартира с критично ниско покритие и липса на реален ефект. 

Според ИПБ към момента е сертифициран само един участък — между пътен възел "Илиянци" и Чепинци в двете посоки, с дължина около 10 километра в посока, разположен по Северната скоростна тангента на София.

Предстои сертифицирането на още 6 кратки отсечки, разположени в различни части на страната:

 • Вакарел – Ихтиман

 • Цалапица – Радиново

 • Сандански – Дамяница

 • Телиш – Долни Дъбник

 • Български извор – Сопот

 • Струйно – Шумен

Общата дължина на планираните участъци е около 120 километра, което представлява едва 0,6% от цялата републиканска пътна мрежа, възлизаща на над 20 000 км, подчертават от ИПБ.

"Институтът за пътна безопасност още в началото предупреди, че камерите на ТОЛ системата не са създадени за контрол на скорост, а за таксуване. Опитите те да бъдат пренастроени за засичане на средна скорост ще създадат сериозни правни проблеми и ще доведат до ограничена ефективност, сведена до няколко участъка", заявяват от Института.

"Мащабната медийна кампания, с която се рекламираше т.нар. секционен контрол, създаде заблуждаващи очаквания у обществото. Целта очевидно беше да се постигне сплашващ ефект върху водачите, но резултатът е обратен — общественото доверие отслабва, когато заплахите не се материализират. Всички помним поуката от приказката за "лъжливото овчарче", посочват още от ИПБ.

Според експертите там системата се проваля още преди реалния си старт. 

"Необходими са структурни и кадрови промени, каквито бяха заявени още преди три месеца от министър-председателя г-н Росен Желязков. Институтът за пътна безопасност настоява тези реформи да започнат незабавно и да се основават на реални решения, а не на медийни ефекти", завършва позицията на ИПБ.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR


  • Последни
  • Четени
1
1 rate up comment rate down comment 0
аз
преди 3 месеца
Проблема не е в скоростта. Даже ако отпаднат ограниченията катастрофите ще намалеят. Сигнализирай за неуместен коментар
България виж всички Виж всички
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички