Оттеглени са жалбите и са прекратени съответните производства от съда, с които се оспорваше законосъобразността на изграждането на последния незавършен участък на АМ "Струма" през Кресненското дефиле. Като се има предвид, както важността на завършването на оставащата част от автомагистралата, така и значението на дефилето за опазването на европейската дива флора, фауна и природни местообитания с изключително биологично разнообразие, природозащитните организации и българското правителство постигнаха съгласие, във връзка с реализацията на АМ "Струма" извън Кресненското дефиле.
До този резултат се стигна след активен и ползотворен диалог и подписването на споразумения между Агенция "Пътна инфраструктура", Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и РИОСВ Благоевград и жалбоподателите по образуваните дела - членове на Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле". Постигнатата договореност е благодарение на съвместните усилия, конструктивното сътрудничество и ангажираността на преговорните екипи на АПИ, МОСВ и неправителствените организации.
В споразуменията са разписани и конкретните ангажименти на всяка от страните, като по този начин се постигна реален напредък в реализирането на проекта за изграждането на участъка от АМ "Струма" в района на дефилето. Целта е трайно и пълно извеждане на транзитния трафик извън Кресненското дефиле и оставане на път I-1 (Е79) през дефилето, като локален път.
В района на Кресненския пролом се намират две зони от европейската мрежа от защитени зони НАТУРА 2000. Видовете и местообитанията, опазвани в района са уязвими от въздействието на инфраструктурни обекти и бързото завършване на автомагистрала "Струма" с извеждане на транзитния трафик от пролома има важна роля за тяхното съхранение.
Изграждането на АМ "Струма" в участъка през Кресненското дефиле е във вниманието на Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания (Бернската конвенция), като Постоянният комитет на Конвенцията разглежда ежегодно казуса с автомагистралата. На 44-тото заседание на Постоянния комитет със сътрудничеството на Секретариата на Бернската конвенция, се постигна сближаване на позициите на българските власти и жалбоподателите по дела, свързани с екологичните аспекти по реализацията на лот 3.2 от АМ "Струма".
В рамките на своите правомощия Комитетът отправи препоръка към българските власти да се съсредоточат върху намирането на технически осъществими решения за изграждане на западната лента на АМ "Струма" - в участъка от София до ГКПП "Кулата" - по трасе, което преминава извън територията на Кресненския пролом.
В изпълнение на решението на Постоянния комитет с Решение №62/12.02.2025 г. на Министерски съвет е приета пътна карта за завършване на автомагистрала "Струма". В изпълнение на същата се подготвя документация за обявяване на обществена поръчка по ЗОП за избор на изпълнител на проучване, което да определи трасе, извън Кресненското дефиле, осигуряващо направлението София - Кулата в участъка между Симитли и Кресна. В процедурата ще бъде заложено условие, че предложената отсечка трябва да бъде в съответствие с екологичните норми за въздействие върху околната среда и да не се увреждат в значителна степен видовете и местообитанията, предмет на опазване в защитените зони "Кресна" и "Кресна Илинденци".
Към момента, по сключените договори за инженеринг, с приоритет се изпълнява Обхода на гр. Кресна, като строителството му следва да започне до септември 2025 г. В участъка на обхода има одобрен и влязъл в сила ПУП-ПП и се извършват отчуждителни процедури. Има изготвен и приет от Възложителя технически проект. Проектират се и останалите участъци, като към момента изцяло е завършена актуализацията на ПУП-ПП за лявото платно на АМ "Струма" по направлението Кулата - София. Техническият проект е в процес на изготвяне.
Снимка: БГНЕС
Георгиев: Само за миналата година са 106 присъдите за сексуални посегателства срещу деца
Тихомир Безлов: Големият проблем за политиката в страната ни е, че няма устойчивост
Максимумът на метеорния поток Геминиди за 2025 г. ще настъпи утре
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Идват коледните банкети: Как да се забавляваш, без да рискуваш кариерата си?
До дни ще се родят първите бебета, създадени с помощта на изкуствен интелект
Какви защити имат евробанкнотите и как да разпознаем истинските?
Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Ръководството на лекарския съюз получи мандат да подпише нов рамков договор за 2026-2028 г.
Baidu запълва празнината, която Nvidia остави на пазара на AI чипове в Китай
Cartier е новият Rolex за поколението Z благодарение на Тейлър Суифт
Парижкото споразумение за климата навърши 10 години, но мисията е далеч от изпълнена