ГЕРБ-СДС: Референдумът за еврото противоречи на Конституцията, да се върне на Радев

Партията заяви категоричната си позиция

12.05.2025 • 19:49 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger
ГЕРБ-СДС: Референдумът за еврото противоречи на Конституцията, да се върне на Радев
ГЕРБ-СДС: Референдумът за еврото противоречи на Конституцията, да се върне на Радев

ГЕРБ-СДС излезе с позиция във връзка с внесеното предложение в Народното събрание за референдум от президента Румен Радев.

"Предложението за референдум относно въвеждането на еврото противоречи на Конституцията, европейското право и националното законодателство и трябва да се върне на президента Румен Радев", се отбелязва в нея. 

ПГ на ГЕРБ - СДС застава категорично на позицията, че Конституционните текстове, ясно и категорично казват, че страната ни участва в изграждането и развитието на Европейския съюз: "България, когато е приела международен договор и го е ратифицирала, този международен договор има предимство пред останалото законодателство".

От парламентарната група отбелязват още, че предложението за провеждане на референдум и мотивите към него, относно условията или сроковете за въвеждане на еврото в България, са в противоречие със:

  • Правото на Европейския съюз
  • Конституцията на Република България
  • Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление

"ГЕРБ-СДС приема искането на президента за недопустимо и настоява председателят на НС да върне на президента искането му със следните мотиви:

- Договорът за присъединяването на България и Румъния към ЕС е ратифициран от Народното събрание на 11/05/2005 г., с 231 гласа "за", 1 "против", 2 "въздържали се".

- Съгласно чл. 9, ал. 4 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, референдум по въпроси, уредени в сключени от Република България международни договори, може да се произвежда преди тяхната ратификация, т. е. преди 11 май 2005 г.

- С договора за присъединяване България е приела да е част от икономическия и паричен съюз от датата на присъединяване като държава-членка, но поради неизпълнение на условията за конвергенция сме "държава членка с дерогация".

- За държавите членки с дерогация по смисъла на чл. 139, ал. 1 от ДФЕС, дерогацията се прилага временно до трайното изпълнение на критериите за конвергенция.

- Покриването на критериите се установява от Съвета на ЕС, а не се доказва на национално ниво. Дерогацията се отменя не поради искане, а при изпълнение на условията.

В този смисъл искането за извънреден конвергентен доклад е искане за установяване на изпълнение, а не за отмяна на дерогация. Единствената хипотеза, при която може да се отложи въвеждането на еврото, е ако критериите за конвергенция не са трайно спазени.

Всеки акт, който поставя въвеждането на еврото в зависимост от друго условие или срок извън критериите за конвергенция, накърнява целите на ЕС за установяване на икономически и паричен съюз, чиято единица е еврото. Такъв акт би представлявал формално и изрично отклонение от ангажимента, поет от Република България към другите държави членки по силата на Договора за присъединяване, както и от задълженията на Република България, произтичащи от правото на ЕС.

На следващо място, предложението за произвеждане на референдум и последващ акт, което може да доведе до отлагане (спиране или забавяне) на процеса за въвеждането на еврото, би било в противоречие с Конституцията на Република България, според която Република България участва в изграждането и развитието на Европейския съюз (чл. 4, ал. 3 КРБ), както и на нормата, че международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната и имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат (чл.5, ал.4 КРБ). Това реализира хипотезата на чл. 9, ал. 4 от ЗПУГДВМС, като въпросът за въвеждането на еврото като парична единица в България е уреден в Договора за присъединяване към ЕС, ратифициран от българското Народно събрание. В този смисъл са материалите и решението по Конституционно дело 13/2023 г.

Считаме, че предложението на президента не е от компетентността на Народното събрание, считано от датата на ратификация, а както беше посочено по-горе - е въпрос само и единствено от компетентността на Европейския съвет и то при констатиране изпълнението на критериите за конвергенция и отпадане на статута ни като "държава членка, предмет на дерогация".

Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)


  • Последни
  • Четени
1
2 rate up comment rate down comment 1
Тинтири-минтири
преди 6 месеца
Чл.1,ал 2. -Цялата държавна власт произтича от народа е поместен в Конституцията преди чл.4. Международните договори по чл.5,ал.4 имат предимство пред нормите на вътрешното право с изключение на Конституцията. България не отговаря на критериите- инфлацията и бюджетният дефицит са много над 3 %. Законът ви за въвеждане на еврото не е приет, защото не е спазено изискването за мнозинство. Суверенитет, включ. монетарен, не се прехвърля, защото не ви принадлежи-чл.1,ал.2. Дипломите ви- бързо в коша! Сигнализирай за неуместен коментар
България виж всички Виж всички
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички