Българските шофьори са по-внимателни в чужбина: Чувстваме се безнаказани у нас?

20% от нарушенията по нашите пътища се правят от чуждестранни шофьори

07.02.2024 | 19:03 Редактор: Деси Николова

На територията на целия ЕС да важат едни и същи наказанията за тежки нарушения по пътищата. Около идеята за по-широк обхват на санкциите се обявиха евродепутати. Едно от предложенията е при отнемане на шофьорска книжка, в която и да е страна от Съюза, наказанаието да бъде валидно и във всички държави членки.

Широкообхватните наказания се предвиждат за четири тежки нарушения на пътя. 

"Алкохол, наркотици, превишена скорост с 50км/ч над разрешената и всяко, довело до катастрофа с жертви или тежко нараняване", поясни българският евродепутат Петър Витанов. 

Целта е чрез обмен на информация между държавите членки тежко провинилите се да не намират вратички, с които отново да седнат зад волана. 

"Стигаше се до хипотези, при които някой с отнета книжка се връща в България и я обявява за изгубена или открадната и му се издава нова. Ако бъдеш хванат, че си декларирал загубена книжка, а тя е отнета – това е престъпление и ще бъдеш съден. Знам за такива случаи, в които по този начин хора са си вадили книжка след като им е била отнета някъде другаде, лъжейки, че тя е изгубена. Години наред не се е обменяла информация, че той е бил лишен през това време", разясни адвокат Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Предложението може да бъде прието след евроизборите. Според експертите и евродепутатите международният обхват на наказанията ще обезопаси трафика и ще ограничи безнаказаността. 

"20% от нарушенията по пътищата се правят от чуждестранни шофьори, повече от 40% от тези нарушения остават неплатени и има абсолютна безнаказаност", посочи Витанов.

Българските шофьори са по-внимателни в чужбина, защото зад граница плащането на глобите е неизбежно, отбеляза адвокат Тодоров и допълни, че у нас при събирането на глобите от чуждестранни граждани най-сериозен е проблемът с гастарбайтерите. 

Вижте повече в репортажа на Теодор Лазаров.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)