fallback

Скандал с корица на "Аз съм българче" - има ли украински мотиви в илюстрацията?

Според потребители книгата е напълно обвързана политически

22.01.2024 | 19:07 Автор: Деси Николова

Нова турбуленция с безсмъртното Вазово стихотворение "Аз съм българче". В социалните мрежи потребители остро реагираха на книжка на издателство "Хермес", заради корицата ѝ. На нея има илюстрация на момче с жълто-син пуловер. А потребителите веднага "вързаха" цветовете с тези на украинското знаме.

Според потребители, книгата е публикувана през 2023 г. и е напълно обвързана политически. 

"Изроди, какво им стана на тези хора? Толкова силна ли е омразата им към България, собствената родина? Ако не я искат, нека се махнат от тук", сподели един потребител.

"Детето можеше да е изобразено например с народна носия, но слагачеството е по-силно от родолюбието. Нормално за днешните управници", гневи се друг.

Пред Bulgaria ON AIR художникът на илюстрацията – Борис Стоилов, заяви, че книгата с това оформление се издава от 2006 година насам. 

"Решението за жълто-синия пуловер е мое. Точно за него се сещам каква е причината. Един от синовете ми има жълто-син анцуг. Беше под ръка сина ми, ползвах него", сподели Стоилов.

Той изреди още корици от поредицата, които са издадени отдавна и също имат жълто-сини цветове. 

"Оскар Уайлд – "Щастливият принц", "Ян Бибиян на Луната". Те са със син фон, "Ян Бибиян" е с жълта голяма луна зад двете геройчета. На щастливия принц, той понеже е златен, няма как да не използвам жълто. Ще ги махнем от пазара ли тези неща? Разбира се, че всеки може да намери скрити символи във всичко. Аз имам повече от 1300-1400 корици и няколко хиляди илюстрации, може ли някъде да не съм засегнал някакъв интерес. Начинът, по който подхождат, означава, че каквото и да кажа, то няма да бъде възприето, какъв е смисълът", каза още художникът на илюстрацията

Издателство "Хермес" излезе с позиция по случая. 

"Във връзка с излязлата спекулативна информация за книгата "Аз съм българче" от Иван Вазов, категорично заявяваме, че внушенията в статията са манипулативни. Корицата на книгата и художественото ѝ оформление са правени през 2002 година, а книгата се продава вече 22 години", съобщиха от издателството.

В крайна сметка скандалът се оказва измислен, но пък предизвика буквално ураган от коментари. PR специалистите обясняват - такъв е начинът на реакция на в обществото, доминирано от онлайн медии. 

"За съжаление някаква част от съгражданите ни предпочитат да вярват не на това, което виждат, а да реагират на това, което вече имат в главите си. И наместват това, което виждат, спрямо предварително формираните схващания в главите им. Много често казвам, че свикнахме, когато си купуваме даден продукт, да четем етикета какво съдържа, но още не сме свикнали, когато си купуваме или възприемаме дадена информация, да се опитваме да разберем откъде идва и дали някой би имал интерес тя да бъде представена по точно този начин", заяви експерт по връзки с обществеността доц. Александър Христов.

Вижте повече в репортажа на Дейвид Караиванов.

fallback
Още от България
fallback