fallback

Над 50 изби предлагат винен туризъм у нас, сортовете стават по-български

"България ще наложи българското вино, а след това вече и българските сортове", смята Катя Йончева

21.06.2023 | 20:41 Автор: Михаела Димитрова

През 2012-2013 година в България имаше само пет изби, предлагащи винен туризъм, а днес са повече от 50, като над 20 са и с хотелска база. Виненият туризъм се развива много бурно. Освен това, ако през следващия месец или два искате да отидете на винен туризъм, няма да можете, поради запълване на легловата база. Само за 10 години развитието е невероятно и моето лично мнение е, че това ще продължи и през следващите години. Това каза издателят на каталог за вино Катя Йончева.

По нейни думи виненият каталог "КА&ТА българското вино" бе отличен миналия месец от организаторите на престижната награда Gourmand World Cookbook Awards, която се счита за "Оскар"-ът в гастрономията. Изданието е получило приза за издание, пропагандиращо винения туризъм.

"Наградата се връчва вече 95 години и е за храна, вино и напитки. Идеята на наградата е да "се пропагандира култура на храненето". Самото награждаване е било на 27 май тази година в Швеция. В конкурса участват представители на 230 държави с над 100 000 издания, телевизионни предавания, онлайн страници, като под 1% получават награди", обясни гостът.

"Вече на пазара е и новия каталог за 2023 година. В него оставаме верни на себе си и представяме всички изби, до които сме стигнали. Продължавам да се изненадвам от броя на новите изби, които се появяват на пазара, въпреки сложността на самия бизнес и факта, че декарите лозя намаляват в България. Получава се разделение. Всеки се опитва да прави нещо собствено - с много любов и страст", каза Йончева.

Относно новия лозарски сезон Катя Йончева коментира, че досега никога не е наблюдавано толкова късно започване на сезона поради закъснялото лято. Въпреки това според нея няма реална заплаха засега за лозята и винопроизводителите вследствие на климатичните промени. Тя заяви, че очаква смяна на сортовете.

"Сортовете се променят в посока повече български сортове, поради огромният интерес към от страна на купувачите. Няма как да се продължи с френски сортове, защото вече има по-голямо търсене на български. Българските сортове са тези, които трябва да се развива. Това е бавен  процес и преходът ще бъде постепенен - България ще наложи българското вино, а след това вече и българските сортове".

"Разпознаваемостта на българското вино по света е много слаба, но за щастие има изцяло отдадени хора на българското вино, включително чуждестранни вносители, които се опитват да налагат българското вино. Но много време трябва да мине, за да стане България като Нова Зеландия, която има обособени рафтове в магазините и специално отделено място във винените менюта".

Вижте повече по темата на Bloomberg TV Bulgaria

Снимка: БГНЕС

fallback
Още от България
fallback