Между 17 и 18 ч. - 60-те минути, които се оказват фатални по българските пътища

За първите 9 месеца на 2022 г. черната класация се води от пловдивчани

29.12.2022 | 20:33 Редактор: Искра Ангелова
Между 17 и 18 ч. - 60-те минути, които се оказват фатални по българските пътища

От 17 до 18 ч. - през тези 60 минути по българските пътища стават най-много катастрофи с ранени и загинали, сочи статистиката на КАТ.

390 тежки пътнотранспортни произшествия са регистрирани в този час за периода от януари до септември 2022 година. Подобен е и резултатът за същия период на 2021 година, когато броят на катастрофите във "фаталния час" е бил 371. За сравнение - най-безопасният час за шофиране е между 3 и 4 часа през нощта, когато за 9-те месеца на 2022 г. е имало 34 катастрофи, а през 2021 - 36, с повече от 10 пъти по-малко, отколкото между 17 и 18 часа.

Със 789 тежки катастрофи петък е бил най-опасният ден от седмицата в периода от януари до септември тази година. Но не е голяма разликата с понеделник, когато катастрофите са били 749. През 9-те месеца на миналата 2021 година позициите са разменени - понеделник води със 720 катастрофи, докато петък е втори с 685. Най-безопасни и през тази, и през миналата година са били неделите - 574 пътни произшествия за 2022 г. и 547 за 2021 г.

По брой на тежките катастрофи на най-опасните области в България са Пловдив и София град - там, където и трафикът е най-натоварен заради по-големия брой население и засилената икономическа активност. За първите 9 месеца на 2022 г. черната класация се води от пловдивчани, а софиянци са втори, докато за същия период на 2021 г. е обратното.

Топ 5 на опасните области се допълва от Бургас, Плевен, Русе, Велико Търново и София област. Обяснението за това на експертите по пътна безопасност е, че оттам минават важни транспортни коридори, между Турция, Гърция и Румъния пътуват цели кервани от ТИР-ове, които пътищата често не могат да поемат, какъвто е случаят най-вече с отсечката Русе-Бяла-Велико Търново. Но ако класацията се прави спрямо броя на жителите на съответните области, тя ще бъде оглавяване не от София, Пловдив или Бургас, а от Плевен, Ловеч или Видин, уточняват специалистите, предава "Труд".

България и за 2022 г. се очертава като водеща по жертви на катастрофи сред страните в Европейския съюз. Към 28 декември - три дни преди края на годината, загиналите вече са 520 души, което прави към 78 убити на 1 милион от населението. През 2021 г. загиналите при катастрофи в България бяха 561 души, което също се изчисляваше на 78 от 1 милион население, тъй като тогава се работеше с прогнозни, а не с реални данни от преброяването. Очертава се отново да сме на второ място след Румъния, където трайно загиналите при катастрофи годишно са между 80 и 90 на 1 милион от населението. Убитите по пътищата в нашите две балкански държави са двойно повече от средните стойности за ЕС, които са между 40 и 50 жертви на 1 милион жители.

15 души са убитите по пътищата у нас само за почивните дни около Коледа - от 23 до 28 декември включително. През 2021 г. за същите дни жертвите бяха 6, показват данните на КАТ.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев/ Bulgaria ON AIR