Диана Ковачева: Потребителите на парно са надплатили 29 млн. лв.

Уредите за отчитане са с изтекъл срок на валидност, предупреди омбудсманът

05.07.2021 | 12:05 Редактор: Таня Харизанова

В предаването "Опорни хора" гостува омбудсманът Диана Ковачева.

Обосновано ли е увеличението на тока, парното и топлата и вода?

Увеличението е доста сериозно, на места дори с 20%, което мисля, че не е обосновано, а дори да коментираме увеличението на цената на природния газ на световните пазари, все пак трябва да си дадем сметка, че на 01.07.2021 г. беше направена прогноза от КЕВР за следващата година. Току-що изтеклият отоплителен сезон показа, че КЕВР не успява да се справи добре с тези прогнози за година напред. В резултат от прогнозата за миналогодишната дата 01.07.2020г. потребителите са надплатили 29 млн. лева, като тук възниква въпросът как те ще бъдат възстановени.

Госпожо Ковачева, този разговор го водихме и преди една година. Какво се случи през този период?

Точно така. Тази прогноза се прави на основата на наредба № 5, която КЕВР миналата година измени, така че цените на парното да се актуализират и да се привеждат в съответствие с цените на природния газ само веднъж годишно. Моето настояване е тази наредба да бъде променена, защото, докато тя е в сила, винаги ще сме в ситуацията на прогнозна цена, която ще бъде под или над цената на природния газ, а неговата цена се изменя всеки месец. Логично е цената на топлинната енергия също да се изменя в съответствие с промените нагоре или надолу. Прогнозата е за една година, защото наредбата предвижда, че само веднъж в годината може да се актуализира тази цена и то само при определени условия. Аз мисля, че това не е сериозно и в никаква степен не гарантира интересите на потребителите. Трябва да се наблюдават и уредите, които измерват и на които се позовава колко топлинна енергия е влязла в домовете на хората, всъщност са с изтекъл срок на валидност, което е много сериозен проблем, тъй като няма никакъв баланс между интересите на потребителите и интересите на топлофикационните дружества.

Кога всъщност е съществувал този баланс?

Той е наклонен в полза на топлофикационните дружества и все по-малко защитава потребителите. Затова аз настоявам преди началото на новия отоплителен сезон КЕВР да промени наредба №5.

Какъв е отговорът от КЕВР?

Засега не съм получила отговор относно последното си становище, освен това, имайте предвид, че цените на топлинната енергия тази година са определени, без всички топлофикационни дружества да са подали своите годишни отчети за миналата година, тоест реална информация за разходите на някои от тях изобщо няма, за да кажем как точно би била определена цената.

Специалисти казват, че декември месец сметките най-вероятно ще са по-високи, говорейки за цената на тока.

КЕВР не успява да убеди потребителите в необходимостта от повишаването на цените. Няма връзка между качеството на предоставяне на услугата и цената, а такава връзка трябва да има, ако искаме да защитим интересите на потребителите. Легитимирани са само дружествата да атакуват тези решения на КЕВР, тоест и гражданите не могат да го направят. Някой, който има различен интерес от този на търговските дружества, трябва да атакува тази наредба.

Борбата с ТЕЛК-овете ще има ли добър завършек?

Преди две седмици изпратих препоръка до здравния министър по отношение на хората, които имат дефинитивни заболявания, които няма как да се подобрят. Тези хора са принудени на всеки три години да се явяват, за да доказват, че състоянието им не се е подобрило. Това е унизително и притеснително. В кратък срок трябва да събират много документи и плащат дори от собствения си джоб, като са натоварвани финансово, а някои от тях дори трудно се придвижват, нещо, което е недопустимо.

Какви са Вашите препоръки относно увеличението на пенсиите и паспортизацията на сградите?

Редно е пенсиите не просто да бъдат увеличени, а увеличението да е такова, че те да са над линията на бедност, защото е недопустимо 1 млн. души да живеят по този начин. Вторият проблем, който поставих, е свързан с неактуализирането на пенсиите на пенсионери, които отдавна са се пенсионирали. Дори да бъдат включени 50 лева към пенсиите, на хората, чиито пенсии са под линията на бедност, пак няма да им достигнат тези пари. Ако даденото преизчисляване всеобщо на пенсиите не бъде постигнато, едни пенсионери ще получават много по-малко от други такива. Как трябва да се решат тези проблеми е отговорност на институциите, но след това решение е важно хората с техните пенсии да изплуват, грубо казано, над този минимум така, че да има справедливост.

Въпросът с паспортизацията е още един несправедлив казус, при който хората ще бъдат натоварени финансово и административно с проблеми, които изобщо не са тяхна работа. Наредбата противоречи на закона, който не изисква паспорти за старите сгради. Ако наредбата продължи да се развива, хората не само ще трябва да платят за обследването на своите жилища, а тези, които нямат документация, ще бъдат натоварени с изваждането на такава.

Цялото интервю гледайте във видеото!

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК