Янаки Стоилов: Реформа в съдебната система е необходима

Ниското доверие на гражданите показва, че промени са необходими, допълва съдебният министър

05.07.2021 | 12:00 Редактор: Таня Харизанова

Гост в предаването "Опорни хора" бе министърът на правосъдието Янаки Стоилов в разговор за съдебната система у нас.

Как се разпределят делата в Софийския градски съд?

С оглед на темповете, с които обикновено се работи в съдебната система, все още няма пълна яснота, но очаквам инспекторатът да реагира на това искане, отправено от името на моя заместник. То беше предизвикано от обстоятелството, че само между ограничен кръг от хора се прави подборът на тези съдии, които участват в регистърните производства.

На един и същи човек се падат всичките дела поради липса на достатъчно хора. Как всъщност изглеждат нещата отстрани?

Трябва да се преодолеят съмненията, че се прави някакъв подбор. Както знаете, различни министерства отправиха искания за промени в управителните органи на големи търговски дружества, където се разпределят десетки и стотици милиони. Очевидно има съпротива от доста от хората, които досега са представлявали държавата. Представете си следната ситуация - когато един човек възлага на друг да го представлява и в един момент представляващият предявява, че има някакви права. Тук не става дума за частни, а за публични отношения, тъй като самият закон, който е приет преди време, изисква процедури, които преминават през конкурси, тоест идеята е да се осигури някаква сигурност, професионализъм в управлението на тези дружества. Това, което зависи от нас, е да има ритмичност в работата на Агенцията по вписванията, самостоятелност на длъжностните лица, които се занимават с тази работа, както и контрол на съда, тоест, ако има обжалвания, той да вземе решение в инстанционен план. Ще се стремим решенията да бъдат вземани бързо, за да могат да бъдат осъществени обмисляните действия.

Политизира ли се съдебната система - според Софийския градски съд не трябва да има такъв вид внушение

Тук по-скоро възниква въпросът дали във всички случаи прокуратурата е политически неутрална, като това се оценява по два показателя - дали се образуват необходимите производства, когато има данни за извършено престъпление. Вторият показател е обратният- ако не е сигурно, че е извършено престъпление, дали в някои случаи не се започват действия, които продължават дълго време, но след това не водят до официален резултат, което със съдебен акт признава действията, които е извършила прокуратурата. Обществото очаква да чуе отговори на тези два въпроса.

Необходима ли е реформа, когато говорим за прокуратурата? Има ли в действителност корупция?

Аз лично от моята позиция мога да кажа, че разполагам с ограничено време и ограничени средства, защото ние не можем да предлагаме нито конституционни, нито дори законодателни промени. Можем да работим за решаване на проблемите главно с организационни действия, подобряване на практиките и в краен случай с промяна на някои от подзаконовите актове. Моят стремеж е ние да започнем с проблемите от основата към върха, а не обратното, тоест всичко това, което засяга малки наглед, но важни за хората проблеми, да бъде решавани, като опираме до динамика, обективност, ангажираност на всички, участващи в този процес.

Необходима ли е съдебна реформа?

Реформа е необходима, има постоянен съвет за извършване на тази реформа. Ниското доверие на гражданите в дейността на съдебната власт е най-показателният факт, че промени са необходими.

Какво постигнахте до този момент?

В началото аз поставих няколко цели - да подобрим всички дейности, в които участва министерството и структурите, които се намират към него, от гледна точка на административното обслужване на гражданите, да намалим рязко лошите практики, които са натрупвани в няколко направления години наред, също и да се поддържа взаимодействие с органите за управление на съдебната власт с оглед подобряване на правосъдието. Във всяко едно от тези направления има определени резултати. Например, поставена цел е да се придвижат някои от подзаконовите актове, които е трябвало да влязат още преди месеци или година в сила, също така мисля, че доста ускоряваме процедурите както в Агенцията по вписванията, така и по отношение на българското гражданство. За няколко години годишните финансови отчети в агенцията, които фирмите предоставят, са обработвани своевременно и от около 350 000 те са достигнали близо 1 милион. Аз обаче имам уверение от агенцията, че в следващите месеци или за около година това забавяне почти ще бъде преодоляно.

Каква е причината за това огромно забавяне?

Те са няколко - самата организация на работата не е била такава, каквато трябва, в агенцията не е използван пълния капацитет от длъжности, а другите причини вероятно са свързани с определени интереси. Вече имаме значително ускоряване, така че хората, които са с признати права за български граждани, да не чакат месеци, за да получат удостоверението за този факт, а да могат в рамките на месец да постигнат резултати. Аз подписах наредбата, свързана с това, лицата от български произход, живеещи в други европейски страни, да подават документите си не само по електронен път, а и пряко, физически, ако желаят.

Има ли необходимост от специализирано правосъдие?

Отговорът е да. Като цяло правосъдието в България има нужда от по-голяма специализация, тъй като разглеждането на трудови спорове е доста специфично спрямо разглеждането на граждански или административни. Специализация може да има и по отношение на проблемите, свързани с детското правосъдие, по отношение на разглеждане на финансови и данъчни въпроси и т.н. Колкото повече се вдига нивото на инстанция, толкова по-голяма специализация може да бъде постигната.

Кое е най-правилното решение, което трябва да бъде взето?

Предлага се модел, който ще внесе значителни промени в подсъдността и премахва Районния съд като основен първоинстанционен съд. За мен лично обаче това не е добро като решение. Няма да бъдат правилни каквито и да било промени, ако те не бъдат съгласувани между Висшия съдебен съвет и Министерството на правосъдието. Релевантно е да бъдат взети под внимание всички сложни, социално-икономически, демографски и комуникационни фактори в търсене на известно изравняване в натовареността на съдиите и перспективно на тяхното кариерно развитие.

Цялото интервю можете да гледате във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

 

 

 

 


1
0 rate up comment rate down comment 0
Нина
преди 2 години