Най-важните стъпки за излизането на компаниите от коронакризата

Съвети от лекторите на конференцията "Предприемачи на бъдещето", която се проведе на 18 юни онлайн 

19.06.2020 | 17:29 Редактор: Юлия Христова
Най-важните стъпки за излизането на компаниите от коронакризата

Пандемията от Ковид-19 причини големи щети на икономиката, но в кризата някои бизнеси видяха не само предизвикателства, но и потенциал за развитие и нови възможности. На петата конференция "Предприемачи на бъдещето“ на Investor.bg, която се проведе на 18 юни онлайн, едни от големите имена в сектора у нас бяха единодушни, че партньорствата, по-голямата гъвкавост при взимането на решения и устойчивостта на бизнеса са най-важните елементи, които ще помогнат на бизнес да излезе от коронакризата.

"Ситуацията ни позволи да сме по-гъвкави, да създаваме повече партньорства, да работим върху различни възможности“, обясниха Кристина Ескенази, сериен предприемач, председател на УС на Биотехнологичен и Здравен Клъстер и член на УС на клъстер Изкуствен Интелект България, и Димитър Димитров, който е управляващ директор на биотехнологичната компания за разработване на лекарствени молекули Micar21/Micar Innovation. Те участваха в първия панел на конференцията, модератор на него беше Михаела Савова, основател на единствения по рода си шоу формат за лидери Leader Talks. 

За Димитров и Ескенази коронавирусът става причина да започнат да разработват нов проект – те са част от научния екип, който търси лекарствена молекула за лечение на коронавирус. "До месец се надяваме да излезем с добри данни по всички показатели”, обясни Димитров. Сред останалите проекти, по които компанията работи в момента, е установяването на генетичната мутация, свързана с рака на гърдата. 

Боряна Узунова, основател и управляващ директор на първата 360-градусова платформа за устойчива мода Kool and Konscious, разказа, че се наблюдава промяна и при клиентите в модния сектор: "Доста хора осъзнаха, че могат да живеят с по-малко и търсят дрехи, които оставят по-малък отпечатък върху света“. Компанията е въвела динамично изчисляване на природния отпечатък на всяка една дреха, която се предлага при тях. "Въведено е и ново ниво на прозрачност на стойностната верига, като се правят уникални кодове за всяка дреха, така че да се види къде е направена, от кого, как е пътувала“, коментира Узунова.

Основната тема във втората част от конференцията, модератор на която беше главният редактор на Bloomberg TV Bulgaria Таня Кръстева, беше насочена към възможностите за инвестиране и осигуряването на първоначално и допълнително финансиране на стартиране на бизнес. Сред участниците беше и създателят на най-голямата ангелска инвеститорска мрежа в България СЕО Angels Club Милен Иванов, който е и представител на Founders Institute за България. Той обясни, че в основата на това да избере в кого да инвестира, са хората, а не идеята, защото идеята е нищо без правилния екип, както и че е нужда синергия и взаимно доверие между инвеститора и предприемача, за да се получи добър резултат. 

Димитър Вучев, председател на съвета за управление на Общинския гаранционен фонд за малки и средни предприятия към Столична община, също бе категоричен, че липсата на хора е най-голямото предизвикателство пред бизнеса. „Хората са генератори на идеи, а много загубиха работата си. Качествени хора продължават да липсват“, посочи той. 

По отношение на търсенето на капитал за стартиране на бизнес, Христо Борисов, съосновател и изпълнителен директор на Payhawk, посъветва предприемачите да проявяват инициатива и да не търсят финансиране в последния момент. „Повече да разговарят, да проведат 30-40 разговора, за да се ориентират и да разберат има ли смисъл тяхната стратегия“, каза той и препоръча на бъдещите предприемачи да планират с 20-30% по-малко приходи и с 20-30% повече разходи при започване на бизнесите си.

Димитър Герджиков, началник отдел "Бизнес и развитие“ към управление "Банкиране малък бизнес“ на Пощенска банка, обясни, че се наблюдава рестарт на бизнес идеите, които бяха спрени заради Ковид-19. Той обясни, че над 60 хиляди са малките фирми, които работят в дългосрочното партньорство с банката, която е предоставила над 800 млн. лева от кредитния си портфейл.

На финала на онлайн конференцията "Предприемачи на бъдещето“ технологичният журналист Елена Кирилова проведе специален Fireside chat с дигиталния номад и социален предприемач Маги Назер. "Образованието е с приоритет и бъдещето принадлежи на устойчивите решения", сподели Назер. Цялото интервю, гледайте в UpDate по Bloomberg TV Bulgaria на 28 юни от 19:30 часа. 

Петото издание на „Предприемачи на бъдещето“ премина при огромен интерес. Над 1200 бяха уникалните потребители, които гледаха конференцията едновременно на живо. Тя достигна до над 45 000 души през различните канали на медийната група, както и в социалните мрежи, и беше проследена от повече от 10 000 уникални потребители. На 22 юни, от 21:30 ч., Bloomberg TV Bulgaria ще се излъчи първия панел от конференцията, а на 23 юни отново от 21:30 часа може да проследите и втория панел.

Събитието се осъществи с генералната подкрепа на Пощенска банка, както и с подкрепата на Индустриален Холдинг България и Общинския гаранционен фонд за малки и средни предприятия. Институционални партньор са ABLE и "Тук-Там“, а медийни партньори са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, Money.bg и Smartmoney.bg. 

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК