Банките ни удържат до 50 евро при изгубена или открадната карта

Няма да носим отговорност за неразрешени плащания, извършени след като сме информирали за загубата

23.12.2019 | 12:15 Редактор: Юлия Христова
Банките ни удържат до 50 евро при изгубена или открадната карта

До 50 евро може да ни удържат банките от сумата, която трябва да ни върнат при неразрешени плащания, направени с изгубена или открадната кредитна или дебитна карта. Това става ясно от публикуваната на сайта на БНБ брошура "Вашите права при извършване на плащания в Европа".

Те са заложени в преразгледаната Директива за платежните услуги (ДПУ2), Директивата за платежните сметки и други законодателни актове на ЕС. В нея пише още, че от септември 2019 г. електронните плащания са бъдат по-сигурни благодарение на задълбоченото установяване на идентичността на клиента. Това ще става чрез комбинация от различни фактори за удостоверяване на идентичността, например ПИН и вашия пръстов отпечатък, отбелязва "Монитор".

Отговорността ни при неразрешени плащания, например при кражба на кредитната карта, е ограничена до най-много 50 евро (освен в случаи на груба небрежност). Няма да носим отговорност за неразрешени плащания, извършени след като сме информирали банката си, или за онлайн плащания, ако доставчикът на платежни услуги или банка не е осигурил задълбочено установяване на идентичността на клиента.

Когато сумата на окончателно картово плащане не е предварително известна (например при наем на автомобил или хотелски разходи), търговецът може да блокира по вашата карта само одобрената договорена сума.

При "директен дебит" (напр. чрез упълномощено дружество да събира плащания от сметка) притежателите й разполагат с 8 седмици, за да обжалват всяка неправомерно начислена сума. Възстановяването на сумите става в срок от 10 работни дни.

Според новите правила на ЕС, при възникване на проблем, банката или другите доставчици на платежни услуги трябва да отговорят на подадените жалби в срок от 15 работни дни.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК