Учени казаха какво става в организма ни при пътуване в Космоса

Сърцето придобива по-сферична форма

03.04.2024 | 22:13 Редактор: Вяра Димова
Учени казаха какво става в организма ни при пътуване в Космоса

Пътуването в Космоса излага човешкия организъм на напълно различни фактори, повлияващи на мускулите, костите, очите и сърдечно-съдовата система. Условията на безтегловност водят и до промени на клетъчно равнище. Учени от университета на Флорида, САЩ, установяват промени в експресията на над 4400 гени в съдовите мускулни клетки.

Те откриват три мрежи от клетки, свързани с увреждане на функцията и развитието на сърдечно-съдовата система и повишен риск от сърдечни болести. Разглеждат и сигналните пътища на клетките. 22 от анализираните пътища са свързани със сърдечно-съдовата система и три от са свързани със сърдечната хипертрофия – състояние, засягащо лявата камера на сърцето, и изразяващо се с увеличаване на обема на сърдечния мускул.

Хипертрофията не е единственото изменение в сърдечния мускул вследствие от микрогравитация – научен труд с главен автор д.м.н. Джеймс Томас от 2014 г. открива и изменение във формата на сърцето. По време на пребиваване в Космоса сърцето придобива по-сферична форма с коефициент 9,4%, макар и формата да се възвръща към нормалната кратко след връщането на земната повърхност.

Космическите пътувания оставят и дългосрочни последствия върху сърцето – повишен е рискът от аритмии и ортостатична хипотония. Излагането на радиация е свързано и с повишен риск от атеросклероза. Освен измененията в сърдечните клетки изследователите установяват и промени в клетъчните свойства и процеси.

Експресията на даден ген се изразява в създаването на протеини, или рецептори за изпълнение на генетичните инструкции. Изследваните гени, където се създават повече протеини от стандартното (43% от всички анализирани гени), са свързани с промени при клетъчното делене, докато при гените с по-малко протеини се променят процесите, свързани с взаимоотношенията между клетки – клетъчна адхезия и свързване на протеини, калциеви йони и хепарин.

Четете повече в Puls.bg.