fallback

Испания слага край на половите предразсъдъци: Коли за момичета и кукли за момчета

От 1 декември е в сила етичен кодекс

19.12.2022 | 11:54 Автор: Искра Ангелова

Коли за момичета, кукли за момчета и край на розовото и синьото -  за лявото правителство на Испания и индустрията с играчки стереотипите за половете, когато става въпрос за най-малките граждани на страната, са приключили.

От 1 декември е в сила етичен кодекс, който насърчава магазините за играчки и производителите да "избягват половите предразсъдъци" при продажбата на играчките, като насоките са съгласувани с Министерството на потребителите.

Toy Planet (Планетата на играчките) - испанска верига, базирана в близост до източния курорт Валенсия, следва тази стратегия през последното десетилетие в рекламите на играчките от собствената си марка.

Когато прелиствате каталога на компанията, на едно от изображенията се вижда момиче с пистолет-играчка, облечено в полицейска жилетка, на друго - момиче, което удря боксова круша, а на трето - момче, което бута детска количка.

"Играчките играят много важна роля за това какви възрастни ставаме. Затова нека не бъдем тези, които създават предразсъдъци от толкова ранна възраст", заяви директорът на Toy Planet Игнасио Гаспар, цитиран от БГНЕС. "Това е важно, ако искаме да видим бъдеще, в което едно момче може да стане акушер или едно момиче може да стане механик", допълни той.

Като пионер във феминистките инициативи, правителството на премиера Педро Санчес прокара няколко схеми за борба с насилието, основано на пола, както и за насърчаване на равенството и правата на жените. Съгласно новия етичен кодекс, в рекламите вече не може да се посочва, че дадена играчка е предназначена за определен пол, нито да се обозначава в розово за момичетата и в синьо за момчетата, което се счита за затвърждаване на остарелите роли на половете.

Кодексът, подписан от Испанската асоциация на производителите на детски играчки (AEFJ), която представлява 90% от индустрията в Испания, бе изготвен за една година, заяви Рафаел Ескудеро от Министерството на потребителите. Но обхватът му остава ограничен, тъй като не засяга опаковките, уличната реклама или каталозите на магазините за играчки.

Не са предвидени санкции за тези, които не се съобразяват с изискванията, а само "риск за репутацията". Освен това големите международни марки не са засегнати.

48-годишната Натали Родригес, собственик на "Камчатка", която продава "образователни, несексистки, екологични и ненасилствени играчки", смята, че продавачите на играчки имат "образователна отговорност".

"Самите играчки не са сексистки, но това е начинът, по който се възприемат от възрастните, които ги проектират и правят, които ги продават и предлагат на пазара. Каталог със снимка на момче, носещо слинг за бебе, е това, към което се стремим", обяснява Родригес. 

Таня Сан Хосе, 41-годишна майка и учителка от северния град Памплона, смята, че е крайно време правителството да се намеси с някакви правила.

"За съжаление, все още има играчки за момчета и играчки за момичета, но в нашето поколение се опитваме да променим това", казва тя.

Снимка: БГНЕС

fallback
Още от Любопитно
fallback