Каква е ролята на учителя за доброто психично здраве на децата

Освен него, съучениците могат да предизвикат и реакции въз основа на преживяванията

19.12.2020 | 08:05 Редактор: Юлия Христова
Каква е ролята на учителя за доброто психично здраве на децата

Една от най-трудните професии е тази на учителя, тъй като той е в толкова тясна и дълбока връзка на психическо взаимодействие и взаимозависимост с децата, с които контактува, така че резултатите от неговата работа зависят главно от връзката, която се създава, а не толкова от конкретни действия.

Извън семейството, децата, постъпвайки в училищната система, започват да създават нови социални връзки с техните учители и съученици. Учениците придават на учителите образите на своите родители заедно с емоциите, свързани с тях.

Учителят, като символ на властта, събужда у ученика реакциите към бащината фигура и това е субективно. Но освен учителя, съучениците могат да предизвикат и реакции въз основа на преживяванията, които той е имал в семейството със своите сиблинги (братя и сестри).

Това поведение предизвиква подобни реакции както в учителя, така и у съучениците. Училищната среда възпроизвежда семейната и по този начин я пренася в разширен социален контекст, в този случай училищния.

Учителите получават силни положителни и отрицателни емоции. Но ситуацията, в която тези чувства се развиват и начинът, по който се държи учителят, както и това, което знае за себе си, изглежда не оправдават тяхното присъствие. Така че понякога учителите се чувстват поласкани, понякога наранени. През повечето време изглежда не са наясно със съществуването на тези чувства, но дори когато смътно ги подозират, в крайна сметка подценяват силата им и силното влияние, което оказват върху отношенията между ученик и учител. Следователно, могат да въздействат и върху способността за учене.

Когато чувствата на страх, завист или гняв надделеят, те се включват и дори възпрепятстват учебния процес. За разлика от това, възхищението, любовта, милосърдието и емпатията могат да допринесат насърчаващо и да засилят желанието на ученика да учи. Ако учителят може да разбере основата на емоционалната инвестиция на ученика, може да придобие по-обективен поглед върху създадената връзка, но също така и върху представянето на ученика в училище.

Цялата статия четете на Puls.bg.

Снимка: Pixabay

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК