Дориана Ранкова с анализ на модния бизнес в сп. Esquire

Водещата на Investbook по Bloomberg TV Bulgaria коментира последните тенденции на пазара

27.03.2016 | 16:49 Редактор: Константина Маркова
Дориана Ранкова с анализ на модния бизнес в сп. Esquire

Сп. Esquire публикува анализ на Дориана Ранкова - автор и водещ на Investbook по Bloomberg TV Bulgaria, за модния бизнес в България. Какво се е променило през последните няколко години, каква е ситуацията в момента и други интересни факти - прочетете в пълния текст.

Ако трябва да се направи коректен анализ на модния бизнес у нас, бих дала като отправна точка 2007 година. Над 100 дизайнерски марки навлязоха на пазара оттогава. Той се промени, а клиентите започнаха да "еволюират" и да променят предпочитанията си. И така бизнесът се ориентира към необходимата за всеки бранд лоялност. За да се наложиш, широката публика трябва да те издигне като предпочитана марка - нещо естествено за свободната пазарна среда.
Сега живеем в малко по-различни времена от тези на периода преди 2007-а, Засегнати са всички пазари, а марката има своята цена. Репликата намери своето място при търговията у нас.
Както българският, така и световните пазари се адаптират към "новия нормален" режим на работа, характеризиран с намалено търсене. Ако световните модни марки предпочитаха Китай за своя най-изгодна дестинация за производство, то сега първите места се заемат от страни като Индонезия, Бангладеш и Турция. Китай загуби "неустоимия" си чар (поне за Европа) в голяма степен заради поскъпването на долара, който направи логистиката не толкова изгодна. Другите причини се крият в качеството и гъвкавостта - това, което споделят хора в сектора, е, че "гъвкавостта" не е присъща за Китай. А тя се следи в Европа. Турция заема предни позиции в региона с добра цена, но и с качество - пък за българския моден бизнес е и с добра локация. Има доста фирми и у нас, които шият за световни марки. Нашите услуги се харесват най-вече на страни в Европа, които държат на качеството - Австрия, Швейцария, и които искат евтина работна ръка. За щастие, все още сме по-изгодни като производство от румънските си конкуренти. Както във всеки бизнес, и в модния може да се печели, ако умееш да се адаптираш и разпознаваш тенденциите навреме.

КОНКУРЕНЦИЯТА

Конкуренция има, и то голяма. Мнозина казват, че е нелоялна. Търси се ефективност, но може би и тук се среща принципът на "криворазбраната цивилизация", която поражда обвиненията за нелоялна конкуренция. Копират се модели, маркетинг стратегии, отстъпките и разпродажбите остават важен елемент. Нищо, което да не важи и за пазарите навън.

Тенденцията от последните години обаче пренесе конкуренцията на нов подиум - този на моловете. Хората, които работят в сектора, са запознати с казуси като толериране на големите спрямо малките компании, а по-често българският бизнес е малкият. Посочват се примери на европейски политики за допълване на законодателната рамка с ограничение за брой молове в зависимост от населението в града. Но не мисля, че частен бизнес, какъвто и инвестицията в изграждането на мол, трябва да бъде винен за това, че не е отворен към българския бизнес. Може би обединението на малки български компании би им спечелило повече конкурентни предимства.


БИЗНЕСЪТ И МОДАТА

Модата сама по-себе си е бизнес. Икономическото състояние на международно ниво оставя своя отпечатък навсякъде. Платежоспособност и търсене, валутни курсове, цени на суровини,банково кредитиране и т.н. - всичко е от значение и е взаимно свързано. Затова и всичко, което коментираме в Bloomberg TV Bulgaria, не е бутикова материя, а е резултат от тенденциите на пазара, които дават тон за световната търговия.