България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

М. Николова: Всеки ден едно дете у нас посяга на живота си

Бюджетът на училищата не позволяват на всяко да има психолог, което е проблем, смята Цвета Брестничка

11.09.2015 | 15:44 Редактор: Ирина Георгиева
М. Николова: Всеки ден едно дете у нас посяга на живота си

722 души са се самоубили през 2014г. като 20 от тях са лица до 19 години. Това съобщи Милена Николова от Национална мрежа за децата, позовавайки се на данни от НСИ в Сутрешния блок на България Он Ер. По думите й няма данни точно колко опита за самоубийство са станали през изминалата година, защото данните са трудно проследими, но според различни проучвания всеки ден у нас едно дете се опитва да се самоубие.

"Това, което показват тези данни е, че няма цялостна национална политика, която да подкрепя детското психично здраве, да се прави превенция. На второ място липсват услуги в общността, тъй като в самия момент, в който някое дете или възрастен бъде диагностициран вече носи една стигма - или вече е твърде късно." - поясни Николова.

По думите на Милена Николова има остра нужда лекарите да специализират детска психиатрия, тъй като според данните всяко второ дето има нужда от консултация. Тя препоръча да се направи национално проучване на детското психично здраве и да се види каква е нуждата от такъв тип услуги и програми.

Бюджетът на училищата не позволяват на всяко да има психолог, макар че нуждата е очевидна, допълни председателят Асоциация "Родители" Цвета Брестничка. По думите й малките училища са лишени от тази възможност заради малкия брой ученици.

"Има много голяма нужда да има целево държавно финансиране, за да могат училищата да получават психологическо обслужване, адекватно на нуждите си, независимо от размера на училището и бюджета му. Това е нещо, което е належащо. Учители, родители и директори са го разпознали като нужда и е нещо, което наистина трябва да се случи." - призова Брестничка. 

Цвета Брестничка очерта причините, поради които децата са склонни към самоубийство. По думите ѝ трябва да се подобри цялата атмосфера в училищата.

"Децата често посягат на живота си, защото не се чувстват подкрепени от хората около себе си. Агресията и самоагресията се коренят в липсата на връзка с другите. В момента училището не предлага възможности децата да общуват по пълноценен начин, да споделят това, от което се вълнуват, и това, от което се притесняват." - смята Брестничка.

Чуйте: