Български малки и средни шивашки фирми допринасят за развитието на световни модни марки. Това става ясно от мащабно изследване на състоянието и развитието на фирмите от бранш „Текстил и облекло”, опериращи в българската територия на трансграничен регион България-Сърбия. Проучването е в изпълнение на проект „Заедно на европейския пазар – общи възможности за фирмите от бранш „Текстил и облекло” от трансграничния регион", по който „Браншова организация за текстил и облекло” в гр. Кюстендил е водещ партньор, а Община Лесковац Сърбия и Българската търговско-промишлена палата /Република България/ са ключови партньори.
Данните показват, че над половината от включените в проучването малки и средни предприятия- 62%, изнасят изключително изделия, произведени на ишлеме. Това са основно средни предприятия, които шият изключително облекла като подизпълнители на поръчки за външни пазари. Сред основните клиенти на фирмите са марки като s.Oliver, Esprit, Lacoste, Barbour и др.
От проучването става ясно, че дяловото разпределение на фирмите в сектор „Текстил и облекло“ е, както следва: Кюстендил (26%), Видин (14%), Монтана (21%), Перник (8%), София-град (21%), София-област (10%). Преобладаващата част от фирмите (84%) в шестте области произвеждат и продават в бранш „Облекло”. Нисък дял от фирмите (9%) работят основно в „Текстил”.
Водещите търговски партньори на включените в проучването български малки и средни предприятия са четири. Франция е посочена като страната, за която близо половината от интервюираните фирми основно шият на ишлеме. Следват Германия (34%), Италия (34%) и Великобритания (24%). По-ниски дялове на посочване генерират Австрия (12%) и Белгия (10%). Отделни единици споменават страни, извън Европа, като САЩ и Канада.
Резултатите потвърждават, че немалка част от българските производители съдействат чрез предоставяната услуга „работа на ишлеме“ за развитието на марките на големи европейски и световни имена с изградени и утвърдени позиции, които имат възможност да използват редица предимства на български фирми от сектора.
Като водещо конкурентно предимство на фирмите в изследваните области, утвърдено от 81% от българските шивашки компании, се посочва бързата реакция на промени в изискванията на клиентите.
- Други основни предимства са:
- Гъвкавост в производствените операции (72%)
- Бързина на изпълнението (72%)
- Висока квалификация и умения на персонала (53%)
- Конкурентни цени (51%)
Все повече фирми от сектора декларират като свое конкурентно предимство и високото технологично равнище (25%), в съчетание с възможностите за разработване на собствена технология (29%).
От друга страна, данните за основните пазари на български производители, изнасящи собствена готова продукция, показват, че износът е концентриран преди всичко на пазарите в Гърция (39%) и Италия (39%), следвани от Германия (27%), Великобритания (23%) и Франция (23%). Тези пазари се характеризират с огромен брой потребители, а Гърция има и преимущество по отношение на географската си близост с нашата страна, което обуславя тяхната перспективност за българските производители.
Други страни с регистрирана значимост за експорта са съседни държави като Румъния, Сърбия и Македония.

* Публикацията е направена с подкрепата на ЕС чрез Програма за трансгранично сътрудничество CCI № 2007CB16IPO006. Съдържанието на публикацията е отговорност единствено на БОТО и по никакъв начин не трябва да се приема като становище на ЕС или УО на Програмата.

За да се отдаде на режисурата: Идрис Елба скоро ще спре актьорската игра
Украински военноморски дронове се насочват към "сенчестия флот" на Русия
Какви са вариантите на Радев за служебен премиер?
Мъглив петък в низините, в останалата част - предимно слънчево
Как стресът влияе на качеството на съня и как да го намалим преди лягане?
Функцията на сълзите и различават ли се те при тъга и щастие
На какво се дължат нарушенията в пубертета?
Луличка – източник на алкалоиди, използва се като жлъчегонно и стомашни неразположения
Китай пуска най-големия в света суперкомпютър с изкуствен интелект
Открит е енергиен източник, който може да захранва цялата планета
Физици за първи път откриха рядка ядрена реакция, включваща слънчево неутрино
Светещ сензор открива увреждане на ДНК в реално време
Общината иска пари от Европа, за да осигури доброволците във Варна
Галерия “Графит” е домакин на благотворителна фотоизложба “Пътят на слънцето”
Туристическият бранш иска 2 млн. евро от данъка във Варна за 2026 г. да бъдат използвани целево
Община Варна с богата културна програма до края на март 2026 г.
Мъж е обвинен в блудство с 13-годишна в автобус
Търговският дефицит на САЩ неочаквано се сви до най-ниското си ниво от 2020 г.
Разочароващият отчет на Oracle тласка S&P 500 надолу*
Огромното IPO на SpaceX може да направи Илон Мъск почти трилионер
ОПЕК и МАЕ се разминаха в прогнозите си за петролния пазар през 2026 г.