Сърфистът-милиардер

Преди 13 години Ник Удман мечтае за камера, с която да снима подвизите си сред вълните. Днес тази мечта го превърна в мултимилиардер

13.08.2015 | 09:04 Редактор: Константин Томов
Сърфистът-милиардер

 

Текст ЕМИЛ ИВАНОВ*

 

През октомври 2012, когато австрийският парашутист Феликс Баумгартнер скочи от балон от почти 39 км и полетя по-бързо от звука, пет малки камери GoPro, прикрепени към костюма му, запечатаха висококачествени кадри от подвига му (в България пряко ги видяха зрителите на Bulgaria On Air). Почти по същото време GoPro стана най-продаваната видеокамера в САЩ, а нейният създател се превърна в милиардер.

 

                                                                Ник Удман

 

Днес Ник Удман притежава богатство на стойност 2.6 млрд. долара. Всяка година от 2004 насам продажбите на GoPro се удвояват, а през последното тримесечие на миналата година компанията е продавала средно по 1000 продукта на час.

КЪДЕТО И ДА ОТИДЕТЕ, няма как да не ги видите – миниатюрни камери, които се закрепват навсякъде и издържат и на най-екстремни условия. Използват ги спортисти, холивудски режисьори, музиканти, учени, журналисти, полицаи. Самият Удман носеше камера на гърдите си, докато присъстваше на ражданията на синовете си.

Всъщност, когато преди десетина години обмислял да направи преносима, издръжлива камера, Ник очаквал тя да бъде търсена основно от неговите „колеги“ - почитателите на сърфа. За негова изненада обаче "нишовият" продукт се оказа интересен за абсолютно всички.

„ЛУДИЯТ МИЛИАРДЕР“, както е известен Удман заради страстта си към сноуборда, планинското катерене, автомобилните състезания и сърфа, израства в Калифорния в семейството на инвестиционен банкер (вторият му баща също се занимава с инвестиции). Като ученик правел впечатление с увереността си и дори спечелил пет долара, като се обзаложил с учител по биология, че може да пробяга миля за по-малко от 6 минути. Успял да го направи за 5:40. Съучениците му си го спомнят и като страстен сърфист, който ставал всяка сутрин в пет, за да покара малко преди училище.

 

 

По-късно Ник се записва в Калифорнийския университет в Сан Диего заради близостта му до плажовете и океана. Родителите му не подкрепят особено идеята, но Удман е убеден, че ако не беше последвал страстта си, никога нямаше да се сети да направи камера, която да се носи на китката.

След като получава диплома по визуални изкуства, той основава компания за онлайн реклама. Нещата вървят добре до спукването на dot-com балона, с което бизнесът на Удман фалира. За две години той губи почти 4 млн. долара, заети от инвеститори. „Никога преди не се бях провалял – освен на изпитите по компютърно инженерство“, разказва той след първото си разочарование.

ЗА ДА СИ ДАДЕ ПОЧИВКА, решава да замине със сърфа си за Австралия и Индонезия за пет месеца. Но още преди да тръгне, вече има идея с какво да се захване - желанието му да снима собствените си спортни подвизи го вдъхновява да създаде каишка, с която да закрепи малка камера на китката си. Скоро обаче осъзнава, че на пазара няма подходяща камера за целта, затова решава да създаде и нея. Когато се връща от пътуването, се затваря у дома, изключва се от нормалния живот със семейството и приятелите, и работи по първите прототипи по 18 часа без прекъсване. „Толкова се страхувах да не се проваля отново, че можех да работя и денонощно “, спомня си той.

Когато през 2002 е готов да започне собствен бизнес за втори път, Удман прави всичко по силите си, за да избегне инвестирането на чужди пари. За да финансират проекта, той и съпругата му Джил купуват 600 колана, изработени от морски раковини, от пазар в Бали. Всеки от тях струва по долар и 90 цента, но когато се връщат в Щатите, двамата обикалят калифорнийското крайбрежие и ги продават по 60 долара парчето.

С припечеленото и с 35 000 долара заем от майка си Удман създава първата си видеокамера – 35-милиметрова водоустойчива версия, и започва да я продава навсякъде: от магазини за сърф екипировка до телевизия за пазаруване от дома. Първият пробив идва през 2004, когато японска компания поръчва сто броя по време на спортно изложение.

 

Най-любопитните неща, към които е прикрепяна камера GoPro: Цугтромбон; Ракета домашно производство, изпратена в космоса; Пеликан, който се учи да лети; Цевта на боен танк M1 Abrams; Дрон в заря от фойерверки; Потъващ кораб; Саморъчно направен балон; Хищна риба; Обръч; Орел

 

ОТТОГАВА КАМЕРИТЕ GOPRO стават все по-съвършени. Днес най-новият модел е компактно дигитално устройство с вграден WiFi и дистанционно управление, непромокаема обвивка, възможност за запис върху микро SD карта и цена между 200 и 400 долара.

Междувременно, докато се учи да кара състезателни коли, Удман решава да премести камерата си от китката върху капака на автомобила. Резултатът от тази проста идея е изобретяването на множество устройства за монтиране на камерата – върху предпазни каски, дъски за сърф и дори каишки за кучета.

Когато на 26 юни 2014 компанията стана публична, нейното първично предлагане бе най-голямото в сектора за потребителска електроника за повече от 20 години. След излизането на борсата акциите на GoPro поскъпнаха повече от три пъти. Ник Удман вярва, че следващата вълна на растеж ще дойде от разпространяването на съдържанието, заснето от милионите клиенти на компанията му. Кадри, снимани с GoPro, вече се прожектират по време на полетите на Virgin America, а каналът на компанията в YouTube има над два милиона абонати. „Хората имат толкова много материал, записан върху SD картите си, който никога не споделят – обяснява предприемачът. - Сигурен съм, че в действителност се споделя по-малко от 5-10% от съдържанието, заснето с GoPro.“

АПЕТИТЪТ КЪМ ПОДОБНИ ЗАПИСИ без съмнение е голям – всяка минута в YouTube се качва поне по едно видео, заснето с камерите на GoPro. Самият Удман няма акаунт в Twitter и не е активен във Facebook, но всяка година харчи милиони, за да е сигурен, че марката GoPro има достатъчно онлайн присъствие (към момента - 222 млн. гледания на канала в YouTube и 4.7 млн. харесвания във Facebook). Само през първата четвърт на 2014 хората са изгледали над 50 млн. часа видео, в което името на GoPro е споменато в заглавието, наименованието на файла, хаштага или описанието. Освен като свидетелство за постиженията на своя автор, всеки от тези записи служи и като идеална реклама за самата компания – едва ли нейните маркетингови специалисти биха могли да измислят по-убедителни причини да накарат потенциалните потребители да си купят малката камера. Всъщност от компанията не крият, че много често вдъхновението им за усъвършенстването на моделите идва именно от изобретателността на потребителите.

 

GoPro в цифри

  • 285 300 000 долара възнаграждение получи за 2014 Ник Удман, което го направи най-скъпоплатения американски мениджър за годината.
  • 500 000 000 долара дариха Ник и съпругата му за създаването на благотворителна фондация на тяхно име.
  • 229 000 000 долара прежали Удман през май тази година, за да изпълни едно обещание отпреди 10 години - да даде 10% от приходите от акции на своя съквартирант от колежа.
  • 1500 камери са продадени през първата година след появата им на пазара; днес продажбите достигат 3 млн. годишно.
  • 30% от световния пазар на джобни камери се падат на GoPro.
  • 3800 мeтра е височината, от която падна камера, закрепена върху каската на парашутист. Устройството оцеля и направи поредната блестяща реклама на марката.

---

* Статията е публикувана в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 60 / 2015