Електронната търговия не изяжда продажбите на дребно

Изцяло онлайн търговците нямат икономическите предимства, които много наблюдатели им приписват

15.08.2014 | 15:48 Редактор: Мариета Иванова
Електронната търговия не изяжда продажбите на дребно

Безспорно технологиите променят индустрията на продажбите на дребно, но все още са далеч от отнемане на хляба на традиционните търговци, пише Дарел Ригби в блога на Harvard Business Review. Дигиталните устройства променят начина, по който клиентите откриват, оценяват, поръчват, получават, използват и правят рекламации на продукти. И да- все по-голяма част от връзката с клиента се осъществява онлайн. През последните 20 години електронната търговия нараства до около 6% от общия обем на продажбите – като изключение правят хранителните стоки и бензина.

Ако трендът на повишение при продажбите продължава да нараства, прогнозите са пазарният дял на електронните продажби да се утрои като процент от общите продажби до 2030 спрямо сегашните нива.

Общият дял обаче едва ли ще надхвърли 20% от всички продажби на дребно, което далеч не означава, че физическия пазар на стоки ще остане в историята.

Ригби посочва и още няколко факта, които биват забравяни, при описването на апокалиптичните картини за край на традиционната търговия на дребно:

  • Половината от електронните продажби се осъществяват като минават през търговци във физически магазини. Продавачите на строителни материали все още контролират около 94% и 97% от целия пазар. Няколко големи магазина, сред които Apple и Macy's разширяват електронните си продажби толкова бързо, колкото го прави и Amazon.
  • Все по- трудно става да различите електронните продажби от останалите. Така например, ако клиент отиде в магазин от американската верига за дрехи и аксесоари Macy’s и там установи, че продуктът не е в наличност, и използва смартфона си, за да направи покупката от друг магазин от веригата, който го изпраща до дома й в същия ден- това електронна търговия ли е или физическа?
  • Изцяло онлайн търговците нямат икономическите предимства, които много наблюдатели им приписват. Анализирайки доходността на публичните е-търговци, включително могъщия Amazon, експерти установяват, че ценовите предимства на електронната търговия произтичат най-вече от неустойчиво ниските маржове на печалбата, а не от по-ниските разходи. Информационните технологии, центровете за доставка, транспорта и обработката на рекламации може да излязат на компаниите, занимаващи се с електронна търговия, почти толкова, колкото управлението на физически магазин.

И изводът е, че значителни ползи биха могли да извлекат тези търговци, които безпроблемно интегрират най-доброто от дигиталния и физически свят на всяка крачка при развитието на потребителския опит, в сравнение с тези, които се опитват да преследват или само единия или и двата вариант, но самостоятелно.