Петролният пазар прави бънджи скокове: Аткинсън

30.01.2015 | 15:42
Петролният пазар прави бънджи скокове: Аткинсън

Коментар на цената на петрола и перспективите пред петролните компании от Нийл Аткинсън, главен анализатор Lloyd's List Intelligence. Антинсън говори с Гай Джонсън и Марк Бартън в студиото на Bloomberg в Лондон.


Много е трудно да се намери баланс, защото в момента не знаем къде е дъното на цената на петрола.

В сегашния спад не знаем къде е дъното.

И второ - не знаем колко е вероятно цената да падне до дъното, дали ще се задържи там, кога ще започне възстановяването и с каква скорост?

Има много несигурност.

Да, Shell използва думата "предпазливост".

Да, заради подчертана нужда от повече петрол в дългосрочен план, особено от развитите страни, ще трябва да има проекти.

Разбира се, Shell ще се позиционира като намали разходите колкото може и стане възможно най-ефективен, като запази колкото може повече проекти, доколкото това е възможно за момента, когато има ясен ръст.

Така ще са в позиция да използват инвестициите. Затова са предпазливи с право.

 

Прав ли е Ван Бьорден да каже, че колкото повече пада цената на петрола, толкова по-високи си шансовете обратно да падне много рязко?

Не е непременно вярно. Може би е пожелание.

По тази причина казваме, че ниските цени на петрола ще убият ръста на производството в районите с високи разходи. Това ще стане почти сигурно, защото компании като Shell съкращават инвестициите.

Ще намали бъдещия ръст на производството.

От друга страна обаче хората, които мислят, че ниските цени на петрола ще доведат до пълно щастие като обем в търсенето на петрол, грешат също.

Първо - защото в развития свят - в Европа, САЩ, Япония - това са зрели пазари. Няма да има много голямо търсене в резултат на ниските цени.

В развиващите се страни вече виждаме, че те се възползват от ниските цени на петрола, за да започнат да намаляват или да спират дори субсидиите за петролните продукти.

Така че ръстът в търсенето няма скоро да се увеличи много силно, нито да се ускори много силно и в тези страни.

Това е съвсем различна ситуация отпреди година, когато Shell правеха плановете си.

 

Кое е по-евтино в момента? Да се инвестира в ново производство или да се купи ново производство от Shell? Да се търсят петролни резерви на пазара или ..

Бих казал, че в обозримо бъдеще - да се търсят активи на Уол стрийт. Ще се връщаме към потенциалния дебат за евентуални сливания и придобивания ..

Има играчи, сред тези, които можем да наречем "втората дивизия" петролни компании - като Premier Oil например, макар че не искам да ги посочвам.

Има и много други, които виждат как цените на акциите им падат, инвестиционните им планове се съкращават и затова перспективите им да увеличат производството се понижават.


Директорът на Shell каза, че могат да овладеят бурята по-добре от всеки друг.

За Shell това е вярно. Както е вярно и за повечето други големи компании с изключение на BP, които са в много особена ситуация.

Но за компании като Shell ако намалят дивидента или не го платят, това би било много ясно изявление. Заради ролята на Shell в пенсионни фондове, като надежден инвеститор за милиони хора.

Не смятам, че има проблем за Shell.


ВР е компания, която се откроява. Слаб баланс, няма всички тези възможности, все още носи проблемите от разлива в Мексиканския залив. Нямаме ясна представа какво ще стане по въпроса.
Ако гледаме пазара - какво ще стане по това време догодина? Или след две? Ще бъде ли независима компания?

Лично аз смятам, че две години е много рано, защото не знаем каква ще бъде пазарната среда тогава.

Но като оставим това настрана, поради факта, че отговорността на след разлива в Мексиканския залив все още не е изчислена, би било спекулация дори Exxon Mobil, за които напоследък се говори много в бизнес пресата като потенциален купувач на BP - и дори Shell, за които се е говорило много пъти в миналото като компания, която може да се слее с BP - дори за компании от тази величина, рискът е огромен.

И не само заради риска от последиците от разлива в Мексиканския залив, но и заради факта, че в момента BP е толкова силно ангажирана с Русия.

Това е друг факт, който разбира се, тежи много при оценката.

За цената на петрола. Питах г-н Ван Бьорден, но той не ми отговори. Вие обаче ще ми кажете. Май намерихме не точно дъното, но се застояхме около 45 долара за барел по-дълго, отколкото ни отне да стигнем дотук. Какво ни говори това?

Бих казал, че е като скок с бънджи. Все едно пазарът пада от скалата - първо пада надолу и надолу и изведнъж сякаш застива по пътя. Цената сега застинала на под 50 долара за барел за Брент - вече около 10 дни.

Но на 28 януари 2015 данните от САЩ за запасите от суров петрол показаха рекорден ръст от над 400 млн барела.

Ако гледаме месечното търсене и предлагане, данните на Международната енергийна агенция и ОПЕК, предлагането е по-голямо от търсенето и тази тенденция се запазва много ярка за още няколко месеца.

Освен ако нещо не се промени от страна на търсенето или на предлагането, или от двете страни, трудно е да кажем как цената може да остане на нивото, на което е в момента.

Не казвам, че ще падне до 20 долара..

 

Какви изчисления направихте последния път?

Аз просто изчислих евентуален спад от 146 до 36 долара и след това от 115 до 28 - направих една проста аритметична сметка в илюстрация на думите ми.

Защото през 2008 балансът между предлагане и търсене е бил по-благоприятен, отколкото днес.

Но кой знае?


Вие отдавате много голямо значение на това. Колко VLCC има в момента? Супертанкери?

Към 350.

 

Още по темата

Колко от тях са пълни с петрол?
Това е много добър въпрос. Напоследък има много голямо търсене на временен чартър.

Тук става дума за проследяване, защото трябва да следиш от датата, на която корабът е заминал, но не се е придвижил до 6-8 седмици, преди да разбереш, че става дума за таймчартър.


Какво мислите?

Смятаме, че обемът петрол, който е на плаващ склад расте и ще продължи да расте. И ще трябва да расте, защото имаме наличност на кораби, нали, но целият този петрол, който е излишен на пазара, трябва да отиде някъде.