България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Факт на психолог: Децата нямат критично мислене към провокациите от връстниците си

Александра Петрова и Жюстин Томс разровиха в корените на агресията у непълнолетните

24.01.2018 | 08:41 Редактор: Жанета Нейкова
Факт на психолог: Децата нямат критично мислене към провокациите от връстниците си

Децата нямат критично мислене към провокациите от техните връстници. Те самите не се питат "трябва ли да го направя". Така коментира в "България сутрин" агресията у непълнолетните и малолетните психологът Александра Петрова.

Темата, в която мнението си даде и експертът по онлайн медии Жюстин Томс, идва след случая, в който 14-годишен преби бездомник до смърт, а приятелите му гледаха, дори заснеха престъплението.

По думите на психолога децата слагат високи предизвикателства пред себе си. Провокират се едно друго и няма как да не изпълниш дадената ни заявка - като ритуал, който трябва да направиш, за да влезеш в групата.

Петрова даде пример от своята практика със случай от петък.

"Виждам се с момченце в 3 клас, родителите му го изчакват пред кабинета. То ми казва: Ще ти споделя нещо, но в никакъв случай няма да го разпространяваш. Трябва да подпаля косата на едно от момичетата с най-дългите коси в класа", обяснило детето.

Психологът го пита "защо", а то отговаря, сякаш се подразбира: Иначе ще ме смятат за женчо.

По този повод Александра Петрова отбеляза, че идеята не е само върху провокацията, която е сложена на малкото момче. Самото то не се пита "трябва ли да го направя".

"Искаше да ми сподели, за да има съмишленик в деянието и да избере на кое момиче да направи това действие", обясни тя.

Според Жюстин Томс родителите също имат роля в споделянето на информация в интернет, както в случая от Варна, в който едното дете-свидетел заснема с телефона си престъплението върху 53-годишния бездомник.

"Интернет е само още едно средство за децата да изгреят като звезди в очите на кръга около себе си", посочи Томс пред Bulgaria ON AIR. 

Александра Петрова подчерта още, че около нас постоянно има поводи, които не позволяват на децата да се научат как да се справят със своите емоции, като базовият фон стои в семейството.

"Родителите оцеляват или не знаят как да се справят... Децата изобщо не знаят как да управляват негативните си емоции. Все по-трудно изграждат авторитет към възрастните хора. От много ранна възраст спират да се учат. Бързо стигат до фрустрация, не са научени да отлагат желания - съответно, бързо се стига до агресия", обясни психологът.