Дуалното обучение – повишава конкурентоспособността на България на европейския пазар

Трябва да има сътрудничество и между държавните институции и общините, при въвеждането на метода „учене чрез работа“ – коментираха експерти в осмото издание на конференцията „Образование и бизнес: Региони“

11.05.2018 | 15:20 Редактор: Меги Радева
Дуалното обучение – повишава конкурентоспособността на България на европейския пазар

Посланикът на Швейцария у нас Денис Кнобел заяви, че дуалното обучение е ключов фактор за регионалното развитието в страната. „То увеличава производителността на компаниите и повишава конкурентоспособността на България на европейския пазар“, поясни той. За да бъде успешно  въвеждането на метода „учене чрез работа“ трябва да има и сътрудничество между държавните институции и общините в България. Около тези твърдения се обединиха експерти от различни сфери по време на осмата международна конференция „Образование и бизнес: Региони“, организирана от национална телевизия Bulgaria ON AIR, на 10 май в хотел „Маринела“.

Въвеждането на дуалното обучение е мярка, която може да намали безрботицата, да спре обезлюдяването на малките населени места, и да осигури квалифицирани кадри за бизнеса. Посланикът Денис Кнобел отчете успеха на проекта „Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“ (ДОМИНО), който се реализира в България благодарение на швейцарско финансиране. „Започнахме преди 3 години с 2 училища и 80 ученици, а днес имаме над 30 училища, повече от 1100 ученици и най-важното – над 180 компании, които са наши партньори“, коментира Негово превъзходителство Кнобел.

По време на международната конференция „Образование и бизнес: Региони“ стана ясно, че все повече компании и общини започват да въвеждат метода „учене чрез работа“.
„В Габрово усилията на бизнеса дават своите резултати. Ние сме на челните места по брой издадени патенти. Броят на децата, които проявяват интерес към специализираните паралелки с дуално обучение е близо 30%“, отчете кметът на града Таня Христова.

Зам.-кметът на Пловдив Стефан Стоянов коментира, че местният бизнес и училищата в региона все по-честно си сътрудничат в обучението на кадри. „Единственият начин да се промени образователната ни система е чрез процеса на дуално обучение“, категоричен бе Стоянов. Той уточни, че тази година в Пловдив се очакват над 10 нови инвеститори от България и чужбина, с което градът ще продължи да бъде сред индустриалните лидери у нас.   

Според Христо Господинов, предподавател в Американо-английската академия в София образование в България трябва да бъде превърнато в „билингвално обучение“. В този процес ключова роля има учителят, който трябва да развие у децата 5 основни умения: да бъдат креативни; лингвистични т.е. не само да говорят няколко езика, но и да мисля на тях; да прилагат критично и независимо мислене и да бъдат иновативни.

Друг важен фактор в изграждането на бъдещи кадри в различните региони в страната е обучение чрез емпатия и интеракция между учители и ученици. Това поясни изпълнителният директор на Българска асоциация по семейно планиране и сексуално здраве д-р Радосвета Стаменкова. Чрез този метод тя успява да помогне на редица деца от маргинални групи да получат равен шанс в професионалното си развитие и да приложат уменията си в различните крайща на страната.

По време на конференцията експерти от различни сфери пречупиха темата за образовнието през своята призма, с обща кауза – да се очертаят основните стъпки за взаимодействие между частния бизнес, държавата и образованието. И в унисон с темата, конференцията „Образование и бизнес: Региони“ показа и добрите примери в лицето на учениците-сладкари от професионалната гимназия "Велизар Пеев-Своге", които представиха пред публиката уникални шоколадови творения.

Конференцията „Образование и бизнес: Региони“ се провежда като част от мисията на Bulgaria ON AIR и цялата Investor Media Group да насърчава и разпространява проекти в подкрепа на образованието. Следвщото издание на конференцията ще се състои през есента на тази година, за когато организаторите са подготвили още повече актуални и важни теми, както и приятни изненади.