Операция История

Неделя от 16:30 часа
още

Как император Никифор загуби главата си

В битката участват и български жени

16.07.2018 | 12:12 Редактор: Зара Паталева
Как император Никифор загуби главата си

Ромейският император Никифор е бил много  талантлив финансист и много некадърен военноначалник. За битката с него хан Крум е наел не само авари и славяни, но е въоръжил дори и жените. Предполага се, че битката е във Върбишкия проход, но това не е доказано. Спори се и за датата на битката - 26 юли или 23 юли - разказа проф.Лиляна Симеонова в предаването "Операция История" по Bulgaria ON AIR. Ритуалът с отрязването на главата на победения владетел е бил обичаен за онова време, не е проява на жестокост или варварство. Можем да го открием и при лонгобардите, и при гетите, в Киевска Рус и норвежките викинги.  

Според професор Симеонова като владетел силно подценяван у нас е хан Омуртаг, който поставил България на европейската карта, сключвайки договор и определяйки границата и с източните франки. От този договор България влиза трайно в полезрението на западноевропейския свят. Причината за подценяването на Омуртаг, е той не е бил толкова войнствен колкото Крум.  

„България е била първа въздушна сила на Балканите и седма в света по време на Балканската война, защото е имало последователна държавна политика в това отношение“ - заяви проф. полк Димитър Недялков от Военната академия „Г. С. Раковски“.  Харалампи Джамджиев построява първия в света летящ орнитоптер още през 1902 г. Той пръв математически описва полета на птиците и как той може да бъде използван при летален апарат.  

Пикове в българската военна авиация са много, но особено впечатляващи са въздушните сили в края на Втората световна война- над 900 машини. Повечето от тях предаваме на съседите си по клаузите на Парижкия мирен договор от 1948 г. Три югославски военно-въздушни дивизии са формирани изцяло от бивша българска техника. В средата на 50-те години България разполага с 801 машини - продължи полковник Недялков. „Нека не забравяме че за да овладее например реактивната авиация, българите плащат висока цена. При полети загиват 24 млади бойни пилоти. Трябва да уважаваме тяхната отдаденост и саможертва.  България също така и произвежда собствени самолети на много добро ниво. Произведени са близо 600 машини. Това се случва в края на 30 -те години. Въобще военната авиация е част от нещата които формират държавността “ - заключи полковник Недялков.  

Втора част гледайте тук >>