В съвременните коли има индикатор за живота на маслото. Той казва на собствениците кога трябва да сменят маслото си. Някои устройства дори показват точните проценти за това колко живот е останал в маслото.
А това кара мнозина шофьори да си задават въпроса доколко е вярна тази информация. Оказва се, че е точна, като процентите не се изчисляват само въз основа на пробега.
Първите системи за наблюдение на "живота" на маслото се появяват на бял свят през 80-те години на миналия век чрез алгоритъм, разработен от трима инженери на General Motors - Доналд Смоленски, Пол Харват и Шърли Шварц. Използвайки данни от системата OnStar на автомобила, като цикли на двигателя, активиране на инжекторите и температура на водата, тримата създават начин за ECU да прогнозира износването на маслото на двигателя.
Алгоритъмът е достатъчно "умен", за да вземе предвид топлинните цикли, като вземе предвид по-кратките и по-дългите пътувания.
Всяка добра горивна система активира ярко оранжева светлина много преди резервоарът за гориво наистина да е празен. По същия начин системата на GM съветва водача да смени маслото си, преди то да се е сварило напълно.
Четете повече в automedia.investor.bg.
Снимка: pixabay