Датчици в автомобила, които са склонни да "лъжат" и крият рискове

Понякога може да застрашат надеждността на превозното средство

23.06.2021 | 11:39 Редактор: Жаклина Иванова
Датчици в автомобила, които са склонни да

Автомобилите се напълниха с всевъзможни датчици. С колкото повече информация разполагат електронните блокове за управление, толкова по-прецизни са в работата си. 

Експертите на ZR отбелязват, че проблем се оказва това, че тези датчици са склонни да лъжат - някои го правят нарочно, по замисъл на конструкторите, а други - от недомислие или пък заради напредването на възрастта им. 

В повечето случаи неправилните им показания не носят особена вреда, но понякога могат да застрашат надеждността на автомобила. 

Датчикът за температурата на двигателя

Той е от тези, които лъжат по замисъл. Причината е, измерва не температурата на двигателя, а на охлаждащата течност. Най-често се монтира не в главата на цилиндровия блок, а в тръбата към нея. Представете си, че антифризът е изтекъл от системата. Двигателят започва да се нагрява до опасно високи температури, но датчикът си мери температурата в празната тръба, и не отчита никакъв проблем. При някои съвременни двигатели, особено за по-скъпи автомобили, датчикът се монтира в блока.

Датчикът за скоростта

Тук говорим за скоростомера. Той е от онези, които лъжат по замисъл на конструкторите. Скоростомерът дава отклонения от реалните стойности. Ако се окаже, че автомобилът се движи с по-висока скорост от тази, която показва на таблото, юридическата отговорност е върху производителя. Затова всички компании проектират скоростомерите си така, че да показват малко над реалната стойност.

Датчикът за кислорода

Той започва да лъже, ако се появи неравномерно разпределение на въздуха или горивото по цилиндрите. Достатъчно е някоя дюза да дефектира, да се разхерметизира всмукателният колектор, да прекъсва свещ или да падне компресията. Даже и при съвсем нова кола няма четири еднакво работещи цилиндъра. Всеки цилиндър би трябвало да си има своя ламбда-сонда, за да е коректно измерването и да се коригира точно съставът на горивната смес. Има такива двигатели, но мнозинството предпочитат по-простото устройство.

Четете повече по темата в automedia.investor.bg.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК