Учени посочиха колко трае имунитетът срещу Ковид-19

В-клетките синтезират по-бързо антитела и остават дълго в организма ни

20.01.2021 | 09:21 Редактор: Ралица Братанова
Учени посочиха колко трае имунитетът срещу Ковид-19

Нивото на неутрализиращи антитела срещу коронавируса бързо намалява след инфекцията, но количеството на В-клетките се запазва, става ясно от публикация в Nature 1. Констатацията е направена след анализ на данните от 87 пациенти половин година след преболедуване на Ковид-19.

Според авторите В-клетките са способни да реагират на коронавируса, като предизвикат бързо синтез на антитела срещу него.

Въпросните антитела се оказват по-силни, отколкото формиращите се непосредствено след коронавирусната инфекция. Те са по-устойчиви към мутациите на шиповидния протеин. Благодарение на последния вирусът прониква в клетките на гостоприемника, пише Puls.bg.

От това, че нивото на В-клетките се запазва, учените от Лабораторията по молекулярна имунология на Университета "Рокфелер" предположили, че в организма остават частици от коронавируса. За да проверят хипотезата си, те провели биопсия на тънкото черво на 14 от участниците в проучването. Протеини на пандемичния коронавирус се открили при петима.

Възможно е заради вирусните частици, намиращи се в тънкото черво, имунната система да продължава да поддържа нивото на В-клетките
На този етап не е ясно дали само вирусните частици, намерени в тънките черва, играят такава роля или такива се намират и в други тъкани в организма.

Според изследователския екип В-клетките могат да се запазят продължително време при наличието на вирусните антигени. Отделяните от тях антитела имат потенциала да предотвратят повторно инфектиране.

Според друг научен екип В-клетките могат да се съхранят в кръвта на преболедувалите Ковид-19 не по-малко от осем месеца. Тяхното заключение е публикувано през декември в Science Immunology 2.

При инфекция имунната система започва да произвежда антитела срещу причинителя ѝ. Антителата могат да неутрализират вирусите и да предотвратят повторно инфектиране. Но концентрацията на антителата срещу коронавируса, по данни от последни изследвания, падат много бързо. За 36 дни тяхното количество намалява два пъти 3.

В кръвта обаче остават да действат специализираните В-клетки – клетките на паметта, В-лимфоцитите. Те също са способни да разпознаят SARS-CoV-2, вследствие на което бързо да задействат синтеза на антитела срещу него в организма.

Cнимка: Pixabay