Германски учени установиха как коронавирусът прониква в мозъка

Напълно възможно е вирусът да се пренася и през кръвоносните съдове

02.12.2020 | 06:30 Редактор: Искра Ангелова
Германски учени установиха как коронавирусът прониква в мозъка

Германски учени установиха, че вирусът SARS-CoV-2 прониква в мозъка чрез нервните клетки в обонятелна част на носната лигавица. Резултатите от изследването са публикувани в списание "Nature Neuroscience".

Вече стана ясно, че Ковид-19 не е просто респираторно заболяване. Освен че атакува белите дробове, SARS-CoV-2 влияе на сърдечно-съдовата система, стомашно-чревния тракт и на централната нервна система. Всеки трети пациент с Ковид-19 споделя и за неврологични симптоми като загуба или промяна на обонянието и вкуса, главоболие, умора, световъртеж и гадене. При някои пациенти коронавирусната инфекция е придружена от инсулт или други сериозни заболявания, причинени от проникването на вируса в мозъка.

Германски учени от берлинската клиника "Шарите" решили да изследват начина, по който новият коронавирус стига до мозъка и реакцията на имунната система, съобщава "Труд".

Те открили доказателства за наличието на вируса в невроанатомичните структури, свързващи очите, устата и носа с мозъчния ствол и с помощта на електронен микроскоп открили снимка на вируса, проникващ в обонятелната част на носната лигавица. Именно там учените открили максимален вирусно натоварване както от вътре в нервните клетки, така и в израстъците на разположените наблизо епителни клетки.

Тези данни потвърдили хипотезата, че SARS-CoV-2 използва обонятелната част на носната лигавица като вход към мозъка, се казва в съобщението.

Попадайки в лигавицата, вирусът използва анатомични връзки като, например, обонятелния нерв. Данните сочат, че вирусът се придвижва от една към друга нервна клетка, за да достигне до мозъка.

Напълно възможно е вирусът да се пренася и през кръвоносните съдове, тъй като следи от него са открити по стените на кръвоносните съдове на главния мозък, предполагат учените.

Те подчертават, че SARS-CoV-2 не е единственият вирус, който може да попадне по този начин в мозъка. Подобен път на придвижване използват вирусите на херпеса и на беса.

Наличието на SARS-CoV-2 в нервните клетки на обонятелната част на носната лигавица обяснява неврологичните проблеми при пациенти с Ковид-19 като загубата на обоняние или вкус. SARS-CoV-2 е открит и в области на мозъка, които контролират жизненоважни функции като дишането. Затова не трябва да се изключва вероятността при пациенти с тежка форма на Ковид-19 наличието на вируса в тези области на мозъка да задълбочат проблемите с дишането или със сърдечно-съдовата дейност.

Снимка: БГНЕС