Пандемията увеличи пропастта между богати и бедни в САЩ

Според анализ коледното пазаруване ще покаже високото социално неравенство

28.09.2020 | 22:30 Редактор: Ралица Братанова
Пандемията увеличи пропастта между богати и бедни в САЩ

За някои американски семейства тази Коледа ще е повод за големи разходи и скъпи подаръци. За други пазаруването ще е свързано с ограничени бюджети и трудности да сложат храна на масата си. Това е ефектът от предизвиканата от пандемията рецесия, която увеличи пропастта между богати и бедни, пише Bloomberg в анализ. 

Високоплатените служители в САЩ се облагодетелстваха от силния фондов пазар и по-ниските разходи, които им позволиха да спестят повече пари от всякога и съответно да ги насочат към коледни подаръци. Междувременно по-бедните домакинства са изправени пред загуба на работни места и несигурност относно това ще могат ли да поставят храна на масите си. Познатото като K-образно възстановяване, при което различията се увеличават, ще проличи през този празничен сезон. 

"Контрастът вероятно ще бъде много силен“, смята Джеймс Галбрайт, професор по икономика в Тексаския университет. 

Според анализаторите на Deloitte разходите през този празничен сезон ще надвишат тези от 2019 г., подкрепени от финансово стабилните домакинства. Търсенето на дрехи и бижута от висок клас вече се възстановява, въпреки че над 13 милиона американци остават безработни, пише BloombergTV.bg.

Много американци са в трудна ситуация. Един на четирима възрастни е изправен пред трудности с плащането на месечните си сметки от началото на пандемията, сочи изследването на Pew, публикувано по-рано този месец. Една трета от америкаците са посегнали на спестяванията си или пенсионните си фондове, за да се справят с разходите си, докато един на всеки шестима е заел пари от приятели или семейство, като е получил хранителни продукти от хранителна банка. 

Домакинствата, които изпитват финансови затруднения, могат да се сблъскат с по-голям натиск, тъй като мораториумът за изселването им, въведен от Центровете за контрол и превенция на заболяванията, ще изтече на 31 декември.

Междувременно благотворителните организации, които подкрепят домакинствата с ниски доходи, ще са изправени пред нарастващо търсене през идните месеци. 

Salvation Army очаква 155-процентно увеличение на броя на хората, които ще се нуждаят от подкрепа по Коледа тази година, като започна кампания през този месец, за да набере средства. Toys for Tots - програма на Корпуса на морската пехота на САЩ за подкрепа на деца, също прогнозира значителен ръст на семействата, нуждаещи се от помощ. 

Различното влияние на рецесията се отразява и в традиционните канали за търговия. 

Главният изпълнителен директор на Macy's Джеф Генет заяви по-рано този месец, че вижда „раздвоение“ сред клиентите - някои от тях залагат на отстъпките, докато търсенето на луксозни стоки се възстановява.

Въпреки че нивото на бедност (the poverty rate) се понижи миналата година до 10,5% - най-ниското в данните от 1959 г. насам, икономическото неравенство в Америка продължава да се увеличава. Процесът беше факт дори преди пандемията, независимо дали спрямо доходите или богатството на домакинствата, става ясно от доклад на Pew от януари.

Снимка: Bloomberg

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК