Министърът на образованието Красимир Вълчев предлага за обсъждане да се въведе забрана на децата под 15 години да използват социалните мрежи.
"Трябва да сме големи реалисти дали това е възможно. В последните години има световна тенденция да се ограничава достъпът до социални мрежи. Съгласна съм, че те имат пагубно влияние върху мозъка на всяко човешко същество, особено когато става въпрос за деца. Не приемам 15-те години от предложението на министъра, защото не е реалистично", каза експертът по социални мрежи доц. д-р Жюстин Томс в "България сутрин".
Според нея хората на 15-години са "доста по-зрели и имат нужда да знаят това пространство".
"Със сигурност е желателно да има някакво ограничение", допълни доц. Томс пред Bulgaria ON AR.
Кои държави наложиха забрани
"Нова Зеландия, Австралия са пионери. В Индия правят опит да спрат TikTok. И в момента социалните мрежи официално могат да се ползват от деца над 13 години. Факт е, че в България като родители или сме безотговорни, или сме по-толерантни, и разрешаваме на децата си доста по-рано. По данни на Националния съвет за безопасен интернет, около 80% от децата до 3 клас вече имат два профила в социални мрежи", информира експертът.
Забраните провокират децата
"Когато на човек му е забранено нещо, ще намери начин да го достигне. Това не е ново като явление. Трябва приемем мерки да ги ограмотим, защото много неща се случват през дигиталните устройства, без децата дори да усетят как биват третирани. Другото, ако е възможно - да ограничим времето, отколкото да ги забраним напълно. През устройствата децата научават неща - някои учат езици, други математика", препоръча доц. Томс.
По думите ѝ психологията, която стои зад технологията, е много по-важна.
"Дизайнът на социалните мрежи пристрастява и ни вкарва в скрита надпревара с модели, които са ошлайфани. Често вече говорим и за синтетични инфлуенсъри. Те трябва да са значително по-отговорни, защото често служат като модел за подражание", изтъкна още доц. Томс.
Социалните мрежи са бизнес
"Ценното в тях е времето, което всеки от нас оставя. За да преборим алгоритмите се изисква воля и малко познание, дигитална медийна грамотност. Ако покажем на детето задачи по математика в Instagram, втори път покажем решения на задачи по математика - ще приучим алгоритъма на неговия телефон, че той се вълнува от математика. Така ще му излиза по-често подобен род съдържание", посъветва експертът по социални мрежи.
Снимка: pixabay
В СРС гледат делото "Корал" за документна измама срещу Лена Бориславова
Четирима от всеки петима украинци, призовани в армията... дезертират
Кола блъсна 64-годишна жена в Бургас
Лили Иванова ще пее в зала „Олимпия“ на 24 май 2026 г.
Левкотриенови рецепторни антагонисти – механизъм на действие, терапевтични приложения и профил на безопасност
EMA препоръча одобрение на първата генна терапия за синдрома на Уискът-Олдрич в ЕС
Настинката и замърсяването на въздуха – каква е връзката?
Тампони или превръзки – кое да изберем?
Зимното слънцестоене: Кога ще бъде най-дългата нощ в годината
Мангровите гори се оказаха неочакван източник на метан
Луната се променя в реално време пред очите ни
Китай официално стартира програма за космически туризъм
Мачовете по ТВ днес (18 ноември)
57 пожара са потушени в страната за последното денонощие
И "Шеврон" се прицели в "Лукойл"
Без ток във Варна на 18 ноември 2025
Украйна опитала да ликвидира Сергей Шойгу
Петко Гетов: Една от най-големите грешки на бизнеса е да използва AI на всяка цена
Украински аналог на Starlink се появи в далекобойните дронове
Израел е фаворит на пазарите въпреки международното осъждане заради Газа
Технологичните акции поведоха спадовете сред щатските индекси