България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Трябва ли да има задължителен час по добродетели и религии в училище?

Д-р Благовест Върбаков и Ирина Манушева анализираха плюсовете и минусите от предложението

12.02.2025 | 11:16 Редактор:

Обсъжда се въвеждане на задължителен час по добродетели и религии. Родители обаче се възпротивиха на задължителния му характер.

"Вече са над 600 хората, които са подкрепили отвореното ни писмо. То не е инициирано от родители. То се подкрепя от граждани, които разбират фундаменталната роля на образованието и смятат, че задължителното изучаване на религията не бива да бъде част от учебната програма. Писмото се подкрепя и от много вярващи религиозни хора. Ние в никакъв случай не възразяваме срещу религиите в техния исторически философски културен контекст", каза застъпникът на реформи в образованието Ирина Манушева в "България сутрин".

Тя уточни, че не се възразява и срещу избираемия предмет "Религия", който съществува от години като възможност в българското училище.

"В днешно време, в една секуларна демократична държава, е очевидно, че по този начин не може да се инкомпорира предмет "Религия", както Светият Синод на БПЦ счита. Да, в Гърция е задължителен, във Финландия също. Аз съм привърженик това да бъде като сравнителна дисциплина - философско-историческа дисциплина", коментира богословът д-р Благовест Върбаков пред Bulgaria ON AIR.

Относно часа по добродетели и религии, той попита дали ще може да се акцентира върху добродетелите: "Ценностната система на християнството ли ще е, на исляма ли ще е, на юдаизма ли ще е, изобщо на религиите ли ще е?"

По думите на Манушева е спекулация, че в повечето страни в Европа, или в света, има задължително изучаване на религии.

Образованието има какво още да гради

"Гърция е може би единствената държава, която почти не дава избор. За да може да работим за по-голяма търпимост, за по-малко агресия и в училището, и в обществото, трябва да работим в такава посока - на уважение към хората. Училищното и предучилищното образование е изправено пред огромни проблеми. Въпросът е дали наистина това в момента ни е необходимо - да въвеждаме още един задължителен предмет и той да бъде религия. Относно добродетелите - няма знак на тъждество между религия и морал. Възпитаването на добродетели не е прерогатив на религията", изтъкна от своя страна Манушева.

Няма научни изследвания, които да потвърждават, че въвеждането на предмет "Религия" води до всички "тези желани ефекти", подчерта тя.

"Писмото има превантивна роля", допълни още Манушева.

"Подкрепям напълно искането, че в училище трябва да бъде предмет "История на религиите". С оглед на поведението на сегашните родители, които са мои набори, трябват едни напоителни спешни курсове. Не можем да откъснем морала и етиката от религиозната съпринадлежност, което далеч не означава, че това е познание", смята д-р Върбаков.

Гледайте целия разговор във видеото.

Как се справяте с непрекъснато нарастващите цени на храните?

С много лишения - храня се по-рядко и с по-некачествена храна.
11%
Купувам само най-необходимото и пазарувам основно храни и продукти на промоция.
47%
Свивам разходите за развлечения, пътувания и дрехи, за да имам достатъчно пари за храна.
22%
Правя си седмичен/месечен бюджет за храна и не го надвишавам.
8%
Доходът ми е достатъчно добър, за да не се налага да се лишавам от качествена храна.
11%
Общо 2700 гласа


2
0 rate up comment rate down comment 0
И.Димитров
преди 1 месец
Хората явно не разбират, че тая глутница, наречена "Светия синод" няма никакво намерение да вкарва морални норми в децата - единствената им цел са още пари и власт ... Сигнализирай за неуместен коментар
1
0 rate up comment rate down comment 3
анонимен
преди 1 месец
Манушева иска задължителен час по опростачване на населението и евроатлантическа " етика", която най-общо се изразява в следното: абсолютно всичко ( дори и човешкият живот и ценностите) е стока и се търгува на свободния пазар. Подобни " добродетели" се рекламират от медиите и социалните мрежи ежедневно. Единствената среда, която е в състояние да противодейства на всеобщата морална деградация, освен семейството, е училището. Децата прекарват там по- голямата част от времето си. Сигнализирай за неуместен коментар