България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Има риск да загубим старите български филми за бъдещите поколения

Едва 25% от визуалната филмова история у нас е прехвърлена на дигитален носител

24.06.2021 | 08:47 Редактор: Елеонора Танева

Филмотеките по света дигитализират колекции си, за да ги запазят за бъдещите поколения. България е една от малкото държави, и може би единствената, в която едва 25% от визуалната филмова история е прехвърлена на дигитален носител. 

За много от лентите, снимани преди повече от 20 години, това не е достатъчно, защото трябва да се реставрират, за да бъдат видени в истинския си блясък. Според продуцента Добромир Чочов, има опасност да изгубим едни от най-хубавите български филми.

"Държавата няма пари за дигитализация или средствата са малко. Тя по-скоро трябва да се ангажира с Фонда за възстановяване, да се акцентира върху хранилищата, защото филмите трябва да се съхраняват в нормална среда с ниска влажност и температура. Това трябва да бъде изградено от Националната филмотека", каза Добромир Чочов в студиото на "България сутрин".

Той уточни, че има съществена разлика в процесите на дигитализация и реставрация на един филм. Между 600 и 1200 часа лента могат да бъдат дигитализирани на година, но не повече от 4 филма могат да бъдат реставрирани, защото процесът е много по-труден.

"Всеки филм е отделен проект, зависи от уврежданията и пораженията от времето. Ако има скъсана лента или липсващи кадри, процесът се забавя. Може да има липсващи цветове и тогава трябва се направи е невъзможното, за да се възстанови този кадър", обясни продуцентът пред Bulgaria ON AIR.

Друга особеност на старите български филми е това, че се работи паралелно с негатива и тоннегатива, който носи звука. Те трябва да бъдат синхронизирани. След това филмът трябва да дефрагментиран на кадри.

"Ние ги качваме в максимална резолюция. 4К е абсолютно достатъчно като качество, защото това е, което вижда човешкото око. Има 3 600 пиксела на ред, което гарантира, че няма загуба на изображение", каза още Добромир Чочов.

Филмът "Ханът и империята" е съкратена и дигитализирана версия на трилогията за Хан Аспарух.

"Това реално е нов филм. Той е изработен от дигитално реставрирано изображение от дигиталната трилогия. От трите филма е събран нов филм с нов разказ", обясни продуцентът.

Реставрацията на "Ханът и империята" е отнела на екипа толкова време, за колкото е създадена самата трилогия. 

Добромир Чочов подчерта, че е необходима спешна дигитализация на български документални филми и хроники.

"Ние имаме един от най-богатите фондове от Първата световна война - кадри, които не можем да си позволим да загубим. Лентата е един от най-устойчивите носители на информация, но само ако бъде съхранявана правилно. Тогава тя има 80-100 г. живот, но при неправилно съхранение може да бъде унищожена за 20 г.", подчерта продуцентът. 

Очакванията му са в най-скоро време да започне работа по възстановяване на филма на столетието - "Време разделно".

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК