Как социалните мрежи и меметата повлияха на избирателната активност и на кампанията?

Коментар на PR експерта Пепи Димитрова, езиковеда проф. Иванка Мавродиева и социалния психолог доц. Николай Димитров

06.10.2022 | 08:55 Редактор: Теодора Патронова

Ниската избирателна активност на тези избори се оказа противоположна на шегите, колажите и меметата, които се появиха в социалните мрежи. 

"Ако гласуването беше във Facebook избирателната ни активност щеше да бъде около 180%. Така че тези неща от години нямат допирни точки. Много е лесно да имаш мнение във Facebook, а да отидеш да упражниш правото си на глас е нещо, което изисква и план, и усилие, и при това някакво истинско решение. За мен показателни са тези над 80 хил. човека , които отидоха до избирателната секция и посочиха "не подкрепям никого". Тези са с желание за гражданско участие, а в същото време изразяват тоталното си отчаяние", коментира PR експертът Пепи Димитрова в "България сутрин".

Езиковедът проф. Иванка Мавродиева изтъкна, че голям проблем е, когато политиците не могат да установят този канал на комуникация, който освен че е модерен, трябва да бъде средство и за достигане до българските граждани. Тя добави, че посланията са били аморфни, а самата кампания доста флуидна - те си разменяха лични нападки, но нямаше усещането, че тези, които искат да влязат като народни представители ще изпълняват тази роля ефективно. Според нея не е имало единоборство и реално състезание, също така не е имало усещане за отговорност. 

"Проблемът с тези избори беше, че ние сами си ги направихме такива - говорещите глави по телевизиите, радиостанциите и вестниците. Защото месеци наред за тези избори се говореше като за ненужни, излишни и безсмислени. Меметата имат отношение към изборния процес", подчерта социалният психолог доц. Николай Димитров пред Bulgaria ON AIR.

По думите на Димитрова меметата не са гражданската позиция, а са още една линия на комуникация в стратегиите на партиите. Проф. Мавродиева каза, че няма изразяване на гражданина като индивид, а има художествена самонадеяност. По думите ѝ политическото говорене не е достигнало до реална кампания. 

"Езикът на политиците отблъсква избирателите и това се вижда в избирателната активност. Понякога дори на обикновения гражданин му става неудобно от репликите, които чува от т. нар. елит. В момента нямаме разлика между обществото и политиците. При следващи избори ще има още по-ниска избирателна активност, защото ние видяхме кампания, което се дължеше на умората на политиците", поясни PR експертът. 

Димитров сподели, че при предстоящи избори избирателната активност няма да е по-различна от тази на тези избори. 

Какво показват резултатите от изборите?

На народа му писна от избори и лъжи, все по-малко хора се интересуват от политика.
32%
Показват, че отново няма да има стабилно правителство и скоро пак ще ходим на избори.
32%
Най-вероятно ще се състави стабилно коалиционно правителство.
4%
Показват, че българинът няма никаква представа от политическата обстановка.
31%
Не мога да преценя.
1%
Общо 2393 гласа

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК