Повече практически задачи и въвеждането на интегрални изпити. Това са част от промените, които Министерството на образованието обмисля за изпитите след 7-ми клас.
"Да започнем да мерим и компетентности, придобити по природни науки, пък и по обществени науки. Т.е да имаме интегрален изпит по математика и природни науки", каза министърът на образованието Красимир Вълчев.
Промени са възможни още през учебната 2025/2026 година
По думите на министъра в теста на седмокласниците може още през следващата година да бъдат включени няколко задачи, които ще бъдат интегрални.
"Природните науки са много пренебрегнати. Много са ни слаби резултатите. Няма как да просперираме като общество, ако не повишим склонността за учене на математика и природни науки. Повече практически задачи, повече задачи, насочени към прилагането на знания, повече отворени въпроси, по-интегрални задачи", обясни Вълчев.
Резултатите от НВО след 7-ми клас
По думите на образователният министър най-ниски и притеснителни са резултатите по математика, а по български и литература са средно добри.
"Знаем си дефицитите. Те са свързани най-вече с трудността да се решават практически задачи. Наблюдават се обаче слаби в училищата с концентрация на деца от ромски произход. Имаме по-малко часове, но повече съдържание. Учениците и учителите препускат. Няма време да затвърдят знания. Това води до лесна демотивация", отбеляза още Вълчев в ефира на националното радио.
Той цитира данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, според които българските ученици са с най-висок процент на разсейване".
Промяната в учебните програми
Тя е приоритет на МОН, но ще случва бавно.
"По-важно е да я направим добре. Учениците ще научат повече, ако оптимизираме учебното съдържание. Поставили сме си за задача от 2026-2027 да облекчим малко програмите по профилираната подготовка", заяви Красимир Вълчев.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)