В Министерството на образованието се прави анализ на матурите, които се проведоха в края на май.
"Основният проблем остава ниският процент и ниският брой зрелостници, завършили профилирана подготовка, които са избрали матура по математика, физика и химия. Липсата на достатъчно зрелостници поставя пред предизвикателство инженерното ни образование, редица важни индустрии. Един от най-важните въпроси за социално-икономическото ни развитие е да подобрим резултатите по математика и природни науки. Това може би е и основният проблем пред образователната система. Там е най-голямата концентрация на слаби оценки, там е най-голямото предизвикателство", заяви министърът на образованието Красимир Вълчев.
По думите му резултати след 4 клас да "доста прилични", което според него означава, че нашата система от 1 до 4 клас е добре настроена.
"Когато говорим за предоставяне на знания, нашата система се справя относително добре, когато говорим за формиране на умения, се представя лошо", посочи Вълчев.
"Затова като обща посока в изпитните материали и тази година направихме крачка към тома по-голяма част от задачите да са насочени към формиране на умения. Даваме сигнали към учениците - учете с разбиране. Едно от основните предизвикателства е да пречупим културата на заучаване", подчерта министърът на образованието.
През септември от МОН ще представят визия за промяна във всички учебни програми.
Резултатите от матурите
Добър 4,27 е средният успех на зрелостниците от задължителната матура по Български език и литература (БЕЛ) тази година. Няма нито един зрелостник, който да е получил 0 точки на двете матури, проведени през тази изпитна сесия.
Най-високи резултати на матурата по БЕЛ са получени в София, Смолян, Варна, Пловдив и Русе.
Сливен, Силистра, Шумен и Разград пък са регионите, които традиционно показват по-ниски резултати.
Спрямо миналата година, зрелостниците от Плевен са отбелязали по-добри резултати тази година и това е единствената област, повишила резултатите си.
Спрямо 2024 г., през 2025 г. почти двойно нараства броя на зрелостниците, които имат 100 точки на втората матура, както и 100 точки на матурата по БЕЛ.
На втория зрелостен изпит няма нито един зрелостник, получил 0 точки. Средната оценка от втория ДЗИ е 4,81.
Обобщение:
- Слаб 2 по БЕЛ - 5697 ученици
- Слаб 2 по 2 ДЗИ - 1463 ученици
- 100 т по БЕЛ - 46 ученици
- 100 т на 2 ДЗИ - 134 ученици
- 0 т по Бел - 23 ученици (Миналата година са били 0 зрелостниците)
- 0 т по 2 ДЗИ - 0 ученици
- Отличен 6 по БЕЛ - 5465 ученици
- Отличен 6 по 2 ДЗИ - 8061 ученици
Вижте повече във видеата.
Снимка: БГНЕС