Правосъдният министър: Бавните дела са втора смърт за близките на загинали на пътя

В България по документи има много експерти, но на терен работят малко от тях, изтъкна Георги Георгиев

27.04.2025 | 15:20 Редактор:
Хора, пътища, автомобили са трите ключови фактора.
Хора, пътища, автомобили са трите ключови фактора.

Министърът на правосъдието Георги Георгиев коментира законодателните промени във връзка с разследването и правораздаването при катастрофи. 

"Работим повече от две години и половина от катастрофата на "Черни връх" до днес. Хората казват : "Виждам убиецът на детето ми, който си качва снимки от фитнеси, от екскурзии, а междувременно 7 месеца не може да излезе експертизата, която да каже с колко точно километра в час е ударил детето ми и как го е влачил по асфалта". Това за всеки нормален човек трябва да е червена лампа, че показва проблем. Това е нечовешки гняв, болка. Гневът отминава – трагедията, която днес е обществена, накрая си остава трагедия на семейството и до там", каза Георги Георгиев пред БНР.

По думите му преди 2,5 г. е направен законопроект, според който трафик камерите да се използват за контрол на движението на автомобили.

"За да е ефективно, наказанието трябва да е неизбежно. Това става чрез този законопроект", категоричен беше правосъдният министър за текстовете, които 2,5 г. се бавеха и не влизаха в НС. Той изтъкна, че депутатите от ГЕРБ 3 пъти внасят този законопроект, който едва сега мина на първо четене. 

Георгиев изтъкна, че е създал работна група, която да набележи мерки. Първият резултат е този със закона за камерите, който очаква бързо да бъде подкрепен.

Проблемът с вещите лица

Според него повишаването на наказанията няма да реши автоматично проблема.

Вече е за обществено обсъждане законопроект, който предвижда не някаква революция, но точна и адекватна мярка, изброи още министър Георгиев. Като основен проблем за бавното разследване той посочи малкото вещи лица, тъй като в голямата си част делата за ПТП-та са експертни и се обуславят от експертизата.

"В България по документи има много експерти, но всъщност на терен работят малко от тях. 15-ина вещи лица, които имат добра подготовка и име, са пренатоварени", обясни той причината за отлагането на делата.

Сега се предлага изслушване на вещите лица чрез видеоконферентна връзка, без значение от възражения например на адвокат на подсъдимия. Според Георгиев така малкото вещи лица ще могат да се явяват на повече дела в един ден. Той настоява обаче и за повишаване на изискванията към вещите лица. За тях се предвижда изпит за правоспособност. 

"Предвижда се правомощие на министъра на правосъдието в конкретни случаи да иска заличаване на вещи лица, изключването им от списъка, да знаят, че могат да си изгубят правата, когато се заиграват със страните", поясни Георгиев.

В същото време държавата ще инвестира в тяхното обучение.

Работи се и по скъсяване на времето до повдигане на обвинението и подготовка на експертизите.

"Закони ще има по-добри. Работим по това да са адекватни на времето, на нарушенията и на безобразията, които виждаме. Хора, пътища, автомобили – това са трите фактора. ", обобщи министър на та правосъдието.

"Хора, пътища, автомобили – това са трите фактора. За пътищата трябва да се полагат по-добри грижи. Не бива обаче целият фокус да е поставен само върху инфраструктурата", смята той и визира пияните и дрогирани шофьори, както и тези, които карат с много висока скорост. Според него трябва да има общи усилия за това да се показва нетърпимост към такова поведение.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)