От 2026 г. всички услуги на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" ще станат електронни. Шофьорите и фирмите ще могат да кандидатстват за издаване на документи или да плащат необходимите такси и през мобилно приложение, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.
Това стана ясно на среща на заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов с представители на браншовите организации в областта на автомобилните превози.
"Така ще елиминираме бюрокрацията и нерегламентираните практики, които пречат на бизнеса", обясни той.
Вицепремиерът смята да предложи и единен орган да поеме контрола на безопасността по пътищата.
"В момента водачите могат да бъдат спирани от представители на най-разнообразни институции – някои следят за винетки, други – за претоварване, трети – за нещо друго. Така поддържаме един куп администрации и се отварят възможности за изнудване и корупция. Този орган трябва да е към МВР", смята Гроздан Караджов.
Той подчерта, че облекчаването на административна тежест ще бъде един от приоритетите му.
"Заедно ще набележим конкретни мерки и решения, така че да постигнем положителен ефект върху бизнеса. Всички поставени проблеми ще бъдат обсъдени и с другите институции, така че да бъдат намалени административните тежести и облекчени процедурите, там където е възможно, отбеляза Караджов.
На срещата бяха обсъдени и конкретни мерки за облекчаване на товарния трафик през граничните пунктове с Турция.
Поставен бе въпросът за липсата на професионални водачи. По данни на браншовите организации над 80% от дружествата имат недостиг на кадри, а около 15% от превозните средства, използвани за международен транспорт, не са в употреба поради липса на квалифициран персонал. Като решение на този проблем от бранша посочиха, че е необходимо да се намали срокът за издаване на разрешителни за работа, на водачи от страни извън ЕС, както и създаване на политика за подготовката на кадри в България.
Снимка: БГНЕС