Мобилните оператори атакуват КЗП: Обвиненията са недоказани

Изпращат се тревожни сигнали към чуждестранните инвеститори, пише в позицията

21.01.2025 | 13:42 Редактор:
АТИ призовава за ''незабавно прекратяване на това опасно и безотговорно поведение на КЗП''.
АТИ призовава за ''незабавно прекратяване на това опасно и безотговорно поведение на КЗП''.

Алиансът на технологичната индустрия (АТИ), представляващ телеком сектора в България, излезе с позиция във връзка с изказвания на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова.

Тя призова за отнемането на лицензите на мобилните оператори. От АТИ определиха това като безотговорно и некомпетентно.

Позицията на АТИ:

  • КЗП предлага българските потребители и бизнеси да останат без мобилни услуги и свързаност;
  • Внушенията за "системни нарушения" са необосновани и противоречат на истината
  • Тази безпрецедентна атака срещу телекомуникационния сектор подкопава икономиката, националната сигурност и международната репутация на България.

Изявлението на КЗП от 20 януари 2025 г. e не само лишено от обективност и правна аргументация, но и изпраща тревожен сигнал към чуждестранните инвеститори и стратегическите партньори на България. Нагнетяването на популистки внушения срещу ключов сектор е безпрецедентен акт, който застрашава сигурността и икономиката на страната.

Телекомуникационният сектор в България оперира в конкурентна и стриктно регулирана среда. Българските потребители се ползват от едни от най-добрите и достъпни телекомуникационни услуги в Европа, според доклад на ЕК България е сред четирите държави с най-достъпни цени на мобилни услуги в ЕС, а мрежите в страната са сред най-бързите в света. Въпреки това, вместо подкрепа за дигитализацията и устойчивото развитие, виждаме безпочвени атаки срещу един от най-добре регулираните сектори, който всяка година инвестира милиарди левове в българската икономика.

Твърдението за "системни нарушения" от страна на мобилните оператори е голословно и напълно несъстоятелно, както се вижда от официалните данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). В последния ѝ Годишен доклад за 2023 г. се посочва, че жалбите от потребители на телекомуникационни услуги са намалели с близо10%  спрямо предходната година, а значителна част от разгледаните случаи са били решени в полза на потребителите.

Още по-абсурдно е, че докато КЗП атакува операторите с недоказани обвинения, реалните проблеми на потребителите – измами и недостатъчна регулация на неконтролирани дигитални платформи – остават извън нейното внимание. Това поставя под съмнение компетентността и истинските мотиви за действията на комисията.

Настояваме за регулаторна стабилност, експертен подход и реални политики, които защитават интересите на потребителите, а не личния имидж на отделни държавни служители. Отговорните институции трябва ясно да заявят, че българската държава няма да толерира популистки действия, които поставят под риск цифровата свързаност, икономиката и националната сигурност.

Снимка: pixabay