Данните за 2024 година показват, че по време на снеговалеж, проливен дъжд и мъгла са загинали 10 души, или от 2% от всички загинали през годината. Докато когато времето е било сухо, слънчево и благоприятно за движение са загинали 352 души или 73% от всички загинали.
Изводът, който правят от Института за пътна безопасност, е, че мобилността в България е силно ограничена. По-малкото жертви в лошо време се дължат на по-ниските скорости за движение, които водачите избират при лоши атмосферни условия.
Докато при хубаво време организацията на движение/скоростните режими, определени от собствениците на пътя, не са съобразени със състоянието на пътищата.
Лошото поддържане, много често липсата на такова, както и благоприятната корупционна среда в АПИ са основното предизвикателство за българското правителство през 2025 година. МВР отчита рекордни нива на контрол, като през 2024 година са констатирали над 3 милиона нарушения по ЗДвП, като над 1 милион от тях са за превишена скорост.
Спадът от 8% по-малко загинали при ПТП спрямо 2023 година основно се дължи на случайни събития, като атмосферни условия, единични катастрофи с един загинал, сериозните затруднения/задръствания на трафика в столицата и др.
Експертите на Института за пътна безопасност настояват да бъдат преразгледани всички стратегии и планове за действие на отговорните институции, като започне да се отчита реално влиянието на лошата/опасната инфраструктура, както и контрола на МВР да обхване и пътната инфраструктура.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)