С любов към ретро автомобилите: Колекцията на Стоян, в която има и лондонско такси

Една от най-скъпите му коли е "Рено Дофин", произведена през 50-те години

01.04.2023 | 19:22 Редактор: Искра Ангелова

Екипът на Bulgaria ON AIR ви пренася в Рибарица, за да ви покаже колекция от ретро автомобили.

Стоян Василев колекционира ретро социалистически автомобили вече повече от 40 години. За него това не е обикновено хоби, а страст, начин на живот, възможност да съхраниш късчета история.

"Тази любов започна още като ученик в Техникума по автотранспорт. Завърших "Двигатели с вътрешно горене" и тогава, както се казва - "ми запалиха дупето с бензин". Основното ми предизвикателство бяха социалистическите автомобили. Първият автомобил, който си закупих с първата заплата, беше Москвич - много хора ми се смееха, че съм закупил толкова стара кола, за мен беше голямо удоволствие. В момента тя е в моята колекция", сподели той.

А за да съхраниш и реставрираш миналото, трябват не само умения, но и много любов и отдаденост.

"И сега като пенсионер им отделям много време. Тук е сервизът, в който ги реставрирам , почти всяка една кола се пипа лично от мен и отнема много време за реставрацията", допълни той.

Колите, които Стоян колекционира, идват с родословно дърво и богата история. Ловецът на ретро возила трябва да знае всичко за тях - какви ремонтни дейности са им извършени, кои са предишните им собственици и през какви приключения се преминали. Така те се превръщат от паметници на отдавна отишлото си минало в разказвачи на история, от които бликат живот и спомени.

Една от най-скъпите коли на Стоян е "Рено Дофин", произведена през 50-те години.

"Собственикът ми е разказвал, че постоянно са ходили екскурзии в Европа с тази кола и той вместо да купи на жена си скъпо палто, е купил части за колата. През цялото време тя му е била много сърдита", коментира още Стоян Василев.

Друга любопитна придобивка, макар и не социалистическа, е лондонското такси.

Вижте повече в репортажа на Бисер Петков и Борислава Алексова.


2
1 rate up comment rate down comment 2
Соцмен
преди 11 месеца
Айде без дезинформации ве ,Рено. По онова време за Москвич не се чакаше,най-много месец. Чащаше се за Лада,баща ми я получи след 12г.чакане. Иначе Вартбурзи и Шкоди и Трабант и Запорожец отиваш в магазина и си купуваш веднага,никво чакане за тях нямаше както и за полски Фиат Сигнализирай за неуместен коментар
1
2 rate up comment rate down comment 1
Рено
преди 11 месеца
Айде по-полека, да не си закупил Москвич с първата си заплата!! Щом си вече пенсионер, първата ти заплата е била към 120 - 130 лв. И 1000лв да е била, пак си далеч от цената дори на стар Москвич. По онова време цените на старо превишаваха цените на новите коли. Заради недостиг и години чакане... Сигнализирай за неуместен коментар