Тежък ремонт, неустойки... Не е ясно кога ще заработи метростанция "Хаджи Димитър"

Проектантите не са предвидили толкова сериозен проблем

27.01.2021 | 13:56 Редактор: Радостина Димитрова

Подземни води и плаващи пясъци са основната причина за надигането на релсите по третата линия на метрото в София. 

Подземните води в района на метрото след последните дъждове са се повдигнали до нивото на тунела, което не е било предвидено от шведските и чешки проектанти.

"В този случай се е получил воден стълб, 14 метра е по проект, а се е получил 19", заяви директорът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев.

Водата е проникнала през носещата конструкция на тунела и е стигнала до хидроизолацията, която е направила балон и е повдигнала дебелия повече от метър бетон под релсите.

"И в тази долна част на тунела хидроизлолацията е натиснала буквално подложния бетон от вътрешната облицовка и е надигнала релсовия път. Външната носеща конструкция няма индикации за някакви дефекти", каза още той.

Преди строителството са направени сондажи през 50 метра. Сега отново са направени и са засечени плаващи пясъци, които не са били установени при предварителния анализ.

"На около 19 метра отдолу буквално за секунди сондажът се напълни с вода и пясък, което подсказва, че сме попаднали на плаващ пясък, което допълнително е натоварило с около 6 метра", коментира още Братоев.

Направени са и допълнителни сондажи, за да се освободи налягането, причинено от водата. Използват се и помпи.

"Ние контролираме свалянето на нивото, за да не стигне водата под ключа на тунела и тогава водният натиск няма да бъде еднакъв по контура, а това вече е опасно", обясни инж. Антон Янев.

Сега се премахва бетонът под релсите, за да се стигне до хидроизолацията. Вече е изготвен нов подобрен проект за възстановяване на трасето.

"Този възел не е на нивото, както е по геоложкия доклад, а все едно, че водата е на нивото на терена постоянно. Анализирано е качеството на положения бетон от строителите. Първите проби излязоха вече, съответства на проектните изисквания бетонът, изключително здрав бетон, много трудно се премахва. Една стотинка няма общината да плати за това, защото той си е в гаранция участъкът. Все още не можем да кажем вина, защото виждате, че е комплексна причината", посочи директорът на "Метрополитен".

Неустойки ще има и извън гаранцията - за пропуснатото време, в което метрото не се е движело.

"Работата върви бавно, защото трябва много да се внимава и на този етап не може да се даде конкретен срок за отстраняване на проблема", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова.

Няма връзка между надигането на релсите и проблем в жилищен блок до метростанция "Хаджи Димитър", където хората се оплакват, че сградата потъва.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.

Снимка: Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК