Ето как пандемията промени драстично потребителските ни навици

Проучване сочи, че 64% са се отказали от обичайните си покупки

30.09.2020 | 19:01 Редактор: Ралица Братанова


Значителен спад в месечните разходи на българина, отчита проучване за потребителските навици по време на Ковид-19.  Изследването е на Кеш Кредит.

64% от българите са се отказали от обичайни си покупки, за да намалят разходите си за месец. От началото на епидемичната обстановка месечното потребление се е свило с 500 лв. или 52%, което е сериозен показател за модификацията и на бъдещите покупателни разходи на българите.

Мнозинството от отговорилите са се ограничили от посещаването на ресторанти, пътувания и почивки, фитнес и козметични процедури, както и от закупуването на храни, които не са от първа необходимост 

Значителен брой анкетирани са прибегнали до спестяванията си и помощ от приятели или роднини, за да покрият разходите си по време на Ковид-19.

Близо 63% от българите са запазили работното си място, но значително са понижили месечните си разходи и потребление.

Въпреки че ресторантите, магазините и фитнесите вече са отворени, голяма част от хората все още ограничават посещенията си в тях. Причините – както икономически, така и психологически.

"В съзнанието на хората това, което основно върлува в момента, е усещането за несигурност, а това провокира страх и от там всяко поведение е по-недръзко", коментира психологът Милена Хаджииванова.

От началото на пандемията светът е загубил 3, 800 трлн. лв. от спад на потреблението и над 147 милиона работни места, обяснява икономистът Мика Зайкова. 

В ЕС средно спадът на потреблението е 12%, а в еврозоната е 12,4%, в България - 25,8%. Кризата ще продължи още дълго време, предупреждава експертът, а България вероятно ще излезе по-плавно от нея.

Вижте повече в репортажа.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК