За вредата от шума има множество изследвания и доклади - например на Световната здравна организация или на структури на ЕС. Според доклада за шумово замърсяване на околната среда на Европейската агенция по околна среда (ЕАОС) за 2020 година, приблизително 113 милиона европейци са засегнати от дългосрочно излагане на шум от трафика от поне 55 децибела (dB(A)).
ЕАОС изчислява, че годишно в Европа подобно излагане на шум причинява преждевременната смърт на 12 000 души и допринася за 48 000 нови случаи на исхемична болест на сърцето. Според агенцията 22 милиона души страдат от високи нива на хронична раздразнителност, а 6,5 милиона - от сериозни хронични смущения на съня. Като основен източник на шум агенцията посочва трафикът по улиците - автомобили, мотоциклети, камиони.
В България приетите норми за пределно допустимите нива в жилищни зони са до 50-60 децибела. Ако обаче погледнем звуковата карта на София, ще видим, че по натоварените булеварди нормите са превишени. И то значително. На бул. "Тодор Александров", който преминава през жилищна зона през цялото си протежение от ЦУМ до "Люлин", дневните стойности от трафик са 75 dB, а нощните - 70 dB, съобщава "Дойче веле".
Подобни са стойностите и по "Цариградско шосе" и бул. "България". Трябва да се отбележи, че нощем трафикът намалява, но и малкото преминаващи превозни средства произвеждат твърде много шум. Експеримент с инсталирано приложение на смартфона за измерване на шума показва, че преминаването на единичен моторист с подадена газ или уличен "състезател" с автомобил със звучащо "спортно" изпускателна система произвеждат шум, който е много по-висок от 80 dB. Този шум се смята за трайно увреждащ слуха.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 3 години