Историите ON AIR

Неделя от 16:00 часа
още

Историите ON AIR: Политика и харизма

Имиджът като цел за един президент

23.01.2021 | 20:00 Редактор: Ралица Братанова

В момента, в който Съединените Американски Щати се превръщат в глобален международен фактор, съвсем естествено и ролята на президента става по-голяма. Постепенно американците започват да проектират своите виждания, разбирания и очаквания върху това каква трябва да е фигурата на държавния глава.

Според конституцията на САЩ първите две условия, на които президента трябва да отговаря са – да е американски гражданин по рождение и да е роден на територията на федерацията. Освен това той трябва да е навършил 35 години и да е живял в родината си повече от 14 години. В основния закон е записано, че държавният глава заема поста за четири години, а с 22-рата поправка в Конституцията през 1951 година мандатите му са ограничени до два.

И тъй като основният закон на федерацията е доста подробен в него е записано, че президента встъпва в длъжност по пладне на 20 януари. За своята службата получава възнаграждение, което не може нито да се намалява, нито да се увеличава. Размерът му се определя от Конгреса на Щатите.

Годишната заплата на първия президент Джордж Вашингтон през 1789 година е била 25 хиляди долара. Оттогава в продължение на повече от 230 години тя е актуализирана само пет пъти. Последното увеличение е през 2001-ва, когато е удвоена от 200 на 400 хиляди долара годишно.

Конституцията на Щатите възлага изпълнителната власт на президента. Той има изключителното право да назначава всички длъжностни лица във федералната администрация.

"Но властта на американския президент не е толкова голяма, че да отиде отвъд властта на едната от двете партии. Сенатът и Конгресът могат да блокират президента. Същото може да направи и президентската администрация, която има много високо ниво на бюрократизация, на професионализация. Така че от тази гледна точка със сигурност Тръмп имаше много ограничения. Нали спомняте си всички онези негови свободни импровизации, след които следваше опровержение", казва председателят на Българската асоциация по политически науки проф. д-р Румяна Коларова.

"Американската президентска институция е изключително сложна. Тя първо се разраства през последните десетилетия. Става все по-многобройна, все по-многопластова, с все повече функции, с все повече играчи вътре в нея. Но винаги съществуват специални съветници, които са особено близко до президентите и му помагат да моделира своя по цялостен публичен образ“, обяснява международният анализатор Владимир Шопов.

"В основата на изграждането на имиджа на президента и като концепция, и като конкретни стъпки седи самият президент. Но разбира се той не е сам в тази толкова отговорна дейност, тука са ангажирани страшно много хора – прессекретаря, шефа на отдел "Връзки с обществеността“, личните му асистенти, също така стилисти, шивачи, коафьори, консултанти по публично поведение. Много често при изграждането на този имидж се намесват и най-близките хора на държавния глава, включително от семейството му“ .Това обяснява журналистът и университетски преподавател проф. д.н. Любомир Стойков.

Той припомня, че в изграждането на публичния образ на американския президент Джон Кенеди огромна роля има баща му – Джоузеф Кенеди.

"Той през цялото време следи и напътства политическата кариера на своя син. Без никакви скрупули използва холивудски похвати, рекламни кампании. Също така следи много внимателно общественото мнение. И когато медиите преекспонират поведението на Джон Кенеди като плейбой, Джоузеф Кенеди го подкрепя час по-скоро да сключи брак. По-късно той е този, който с редица средства увещава Джаки Кенеди да не се развежда. Имиджът е много важна цел за един президент.“

"Един политик трябва да има харизма. Друг е въпросът какво избирателите разбират под харизма. Защото например, ако за една голяма група от американците Тръмп е харизматичен, въпреки своите очевидни интелектуални характерологични особености. За много германци например Ангела Меркел продължава да е харизматична. Нейната харизма очевидно не може да се сравнява като качество и като дълбочина с неговата. Той е много повече така артист, ако мога да кажа, шоумен. Тя е много повече експерт. Очевидно германците харесват едно, американците – друго. Тоест казвам, че има национални специфики и различните публики харесват различни неща“, казва Весела Чернева, главен директор "Програми“ в Центъра за либерални стратегии.

"Едно е да си много популярен по време на своя мандат, друго е да се превърнеш в нещо като легенда. Ние много добре знаем за Рузвелт, за Рейгън, за Кенеди. Това са такива президенти, които имат някакъв вид харизма около тях, ама тя е създадена дори след като е приключил мандатът им“, допълва проф. д-р Румяна Коларова.

46 президенти имат Съединените Американски Щати за 232 години. Не всички обаче остават трайни следи в паметта на американците. Правят се и допитвания за това кои са най-харесваните, съответно – кои са най-мразените.

Често политиката по време на мандатите им дава отражение десетилетия по-късно. Тогава следва преосмисляне и преоценка. Но за повече от два века първите две места са заети от Джордж Вашингтон и Ейбрахам Линкълн. Вашингтон е първият държавен глава на федерацията, а Линкълн започва кампанията за премахване на робството.

Вижте целия филм на Миглена Георгиева във видеото.

Снимка: Архив, БГНЕС

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК