Учени откриха протеин в мозъка, който влияе на регулацията на апетита

При загубата му се наблюдава повишен апетит, който може да доведе до сериозно покачване в теглото

23.10.2021 | 06:50 Редактор: Теодора Патронова
Учени откриха протеин в мозъка, който влияе на регулацията на апетита

Учени от Института за наука и технологии в Окинава Университет (OIST) идентифицират протеин, който играе основна роля в регулацията на апетита и метаболизма от мозъка.

Новото проучване е публикувано в сп. iScience и наблюдава загубата на протеин XRN1 от предния мозък - prosencephalon. Според някои морфологични класификации, това е частта от главния мозък, която включва крайния - telencephalon, и междинния мозък - diencephalon.

При загубата на този протеин се наблюдава повишен апетит, който може да доведе до сериозно покачване в теглото.

Регионът от мозъка, в който се намират невроните, отговарящи за XRN1 протеина, вклюва хипоталамуса. Той е висш център на вегетативната нервна система (ВНС), с размера на бадем. Тази структура отговаря за производството на различни хормони, необходими за нормалното функциониране на органите. Хормоните спомагат за регулацията на телесната температура, съня, жаждата и глада.

При невъзможността за синтез на протеина се наблюдава лептинова резистентност. Лептинът е хормона, който потиска глада. Въпреки неговите високи нива в кръвта, при липса на XRN1 повишеният апетит не се променя.

Според проучването липсата на протеина води до неефективно употребяване на мазнините като енергиен източник. Заради наблюдаваните промени, изследователите проверяват дали активността на гените, регулиращи апетита в хипоталамуса се променя.

В резултат на получената информация, учените се надяват да започнат работа заедно с изследователски звена по неврология, с които да определят по какъв начин XRN1 влияе върху активността на невроните в хипоталамуса за регулиране на апетита.

Четете повече в puls.bg