Карат ли ни определени аромати да купуваме повече?

Арома маркетингът използва определени ухания, за да въздейства на потребителите

27.05.2020 | 12:29 Редактор: Тодор Петров
Карат ли ни определени аромати да купуваме повече?

От зората на търговията, продавачите винаги са в търсене на нови и ефективни начини, за да привлекат вниманието на потребителите и да ги стимулират да направят покупка. Това желание всъщност е основна причина за развитието на съвременния маркетинг, който може да се похвали с много и различни направления. Едно от тях се нарича арома маркетинг. Какво представлява и дали наистина определени аромати могат да ни накарат да похарчим повече пари, докато сме в магазина - отговорите ще потърсим в следващите редове. 

Какво представлява арома маркетингът? 

Ако за пръв път чувате този термин, вероятно бихте си помислили, че става въпрос за продажба на дизайнерски или нишови парфюми. Всъщност, арома маркетингът е практика, която използва определени ухания, за да въздейства на потребителите да извършат дадено действие. 
В повечето случаи това са приятни ухания, които стимулират клиентите да останат за по-дълго, да подобрят потребителското преживяване в магазина и разбира се - да увеличат продажбите. Истината е, че много големи и сериозни бизнеси са заложили подобни практики в своите стратегии, което навежда на мисълта, че те наистина работят. В това число се включват летища, хранителни магазини, парфюмерии, хотели, ресторанти и др. 

Науката зад ароматния маркетинг

Този вид маркетинг се основава на някои сериозни научни аргументи. Обонянието е едно от най-развитите сетива, на което хората разчитат, за да получават информация за обкръжаващата ги среда. Интересен факт е, че човешкият нос може да различи над 10 000 различни миризми. Според учените обонятелните ни рецептори изпращат сигналите директно към тази част от мозъка, която отговаря за емоциите и спомените. Затова, например, ароматът на прясно изпечени сладкиши, ще ви напомни за рецептите на майка ви, а току-що обелените портокалови кори миришат на Коледа. 

Именно това, че сме програмирани да асоциираме определени миризми с чувства и спомени, стои в основата на т.нар. ароматен маркетинг. Компаниите инвестират в скъпоструващи проучвания, които да установят какъв е най-подходящият аромат, който да използват във физическите си обекти. Обикновено той е един и същ във всички магазини, като по този начин го превръщат в своя запазена марка. Всеки път, когато клиентите помиришат това ухание, бързо ще го свържат с конкретния бранд. 

Някои компании, като пекарните или магазините за парфюми разчитат на силната приятна миризма, която естествено се носи от продуктите им, за да привлекат своите клиенти. Представете си, че вървите по малките улички на Париж, а във въздуха се носи аромат на прясно изпечени кроасани. Вероятно ще се изкушите да опитате, нали? 

Увеличават ли приятните аромати печалбите за бизнеса? 

Може ли наистина ароматизаторът в магазина да ни накара да изпразним кредитната си карта? Според едно проучване, арома маркетинг техниките могат да увеличат продажбите с до 80%. Уханието в магазина ще ви накара да прекарате повече време, лутайки се между щандовете, което от своя страна, значително увеличава шанса да харесате повече артикули и да похарчите по-голяма сума. 
Приятните ухания подобряват преживяването по време на пазаруване, а също така имат силата да донесат по-голяма разпознаваемост на бранда и да привлекат нови клиенти. 

Всичко това звучи повече от чудесно. Все пак специалистите в тази сфера посочват, че за да постигнат такива високи резултати, бизнесите трябва много добре да прецените какви аромати да използват. Неподходящи или твърде натрапчиви ухания могат да отблъснат клиентите и да доведат до негативни резултати. 

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК